Isu Umum Putra Mahkota > Kesihatan & Keselamatan

Mesti Baca!! Penipuan Mengguna Telefon Untuk Mencuri Duit Anda Di Bank

<< < (3/5) > >>

Kay:
Aku try call no 03-20210635 tapi engage la, ikut registration ni residential number dekat area Pandan Jaya, memang confirm la dia menipu kata BNM.

Harap kita semua berhati-hati kalau dapat call macam ni, better hang up atau buat report Polis terus.




--- Quote from: DrCoOL on June 29, 2009, 12:24:27 AM ---Salam,

Ini kisah benar saya baru terjadi siang tadi (25/06/09) lebih kurang jam 1.15 PM, saya menerima automated voice dengan no 11223344 meminta saya mengesahkan transaksi pembelian mengguna kredit kad HONG LEONG , di BERJAYA TIME SQUARE berjumlah RM3,500. Terperanjat katak dan kucing saya kerana saya tidak mempunyai kad kredit dari bank tersebut , tanpa lengah saya menekan butang 0 untuk bercakap dengan "pegawai bank" HONG LEONG dengan nama Mr.Tan.

Dia pun dengan bergayanya menjadii "pegawai" siap suruh saya mengesahkan transaksi, bila saya cakap takde kredit kad tersebut "Wa sir your identity being stolen by someone". Gabra gila bila dapat tau kad tersebut credit limit 10 ribu beb! dah guna 5 ribu lebih. Yang aku ada pun paling tinggi 7 ribu aje, si penipu dapat 10 ribu gila-gila.

Mr.Tan mengarahkan saya membuat lapuran ke BANK NEGARA dan no BNM tu 03-2021 0635 (sila awasi no ni, ada orang TM tak sini , trace mana alamat dia?). Tanpa berlengah terus saya call seorang wanita melayu kot jawab, teragak-agak je menjawab dan meminta no telefon saya untuk dihubungi semula dalam 10-20 min gitu. Sementara menunggu baik saya buat laporan polis kan fikir saya, terus memecut ke Balai Polis B.B.Bangi , separuh jalan "BNM" call, seorang cina perempuan nama Ms.Sharon , siap nak rekod perbualan aduan saya , wah beriya-iya konfiden habis saya pun membuat laporan, perut lapar belum makan tahan je la. Bahaya ni 10 ribu beb!!. Habis semua dia tanya kredit kad berapa keping, bank simpanan berapa baki, sambil memberi jaminan bahawa kalau benar-benar saya menjadi mangsa saya perlu berurusan dengan "technician" dan selepas itu semua transaksi HARAM tu tidak disabitkan kepada saya DAN lepas dapat info 1 akaun ada wang dia terus suruh saya tunggu panggilan dari "technician" untuk program kad ATM saya supaya tidak dicuri maklumat-maklumat saya. Phiewwww memang cemas habis time tu!!.

Selang beberapa minit "technician" call , seorang perempuan cina juga Ms.Wong pula, eh ramai lak org Cina kerja di BNM ni kan? Ms.Wong tanya berapa cepat encik boleh ke mesin ATM, saya jawab 10 minit , "encik sampai saja di itu mesin call sama ya , saya ajar cara program itu kad ATM , lepas itu aaa encik selamat la" konfiden je Ms.Wong cakap. Tapi dalam hati pelik juga mengapa la ramai pula orang cina bekerja di BNM ni?, saya janji 10 minit mau ke mesin ATM terdekat. Belum 10 minit Ms.Wong call , isk bersungguh-sungguh beno nak "menyelamatkan" aku ni

Pelik ni lain macam je , Allah memberi ilham supaya saya cari no BNM dan compare dengan nombor 03-2021 0635 , seingat saya no BNM lain pangkalnya ? cawangan kot , saya terus call 103 directory telefon dan no BNM yang sebenar 03-2698 8044 , call BNM mesin jawab , eh tadi call2 terus je org angkat mcm direct line je hermm...lagi saspen. Biasa la kan menunggu mesin habis berleter baru dapat cakap dengan pegawai BNM yang sebenar, terus saya cerita masalah saya.

Pegawai BNM yang sebenar tu tergelak , ambui aku cemas dia gelak pula... dah mula geram ni. Dia pun mula terangkan macam ni encik hari ni ramai yang call kes macam encik dulu dorang guna AMBANK sekarang HONG LEONG , kalau encik pergi ke ATM ikut arahan dorang encik memang SELAMAT , SELAMAT DUIT ENCIK DIKEBAS , ya Allah Subhanallah , terduduk saya hanya 1 step lagi duit saya yang tak seberapa tu SELAMAT DIKEBAS. Cina tu call tanya encik sudah sampai ka? Ya dengan bersemangatnya dia mendapat makian saya yang tak pernah saya guna maki tersebut kepada orang selama seumur saya, berapi-rapi dan dia terus letak telefon.Lepas tu saya terus buat Laporan Polis  dan saya galakkan kawan-kawan yang terima nasib yang sama , buatlah lapuran Polis untuk bagi kes ni jadi hangat barulah Polis sibuk siasat skit ....kan kan Gila betul ramai penipu sekarang ni.

Begitulah ceritanya.... :D >:(


--- End quote ---

OffshoreMan:
WARNING FROM RHB BANK

Beware of Fraudulent SMS and Telephone Calls Requesting Confirmation on Credit Card Transactions

Bank Negara Malaysia would like to caution members of the public to be vigilant when receiving any calls or SMS claiming that it is from Bank Negara Malaysia or any commercial banks.

The Facts are:

    * There is no department called "Unit Kad Kredit Palsu" in Bank Negara Malaysia
    * 8659-XXXX is not a Bank Negara Malaysia telephone line
    * Bank Negara Malaysia will NEVER request for personal banking information through SMS or telephone calls.

Based on recent complaints received by Bank Negara Malaysia, there has been an increase in incidents of fraudsters making such calls and sending SMS to unknowing members of the public in order to fraudulently obtain their personal banking information, with the aim or siphoning monies from one's account.

From Bank Negara Malaysia's investigations, the modus operand of the scam is as follows:

   1. Victim receives SMS or telephone call: Requesting victim to confirm a credit card transaction for the purchase of goods or services purportedly charged to the victim's credit card.
   2. When victim calls the telephone number provided in the SMS, the fraudsters identify themselves as agents of a commercial bank, and again, ask the victim to confirm whether the credit card transaction had taken place.
   3. When victim informs the fraudster that he has no such credit card or transaction, the fraudster will start to sound concerned and will advice victim to lodge a report with Bank Negara Malaysia's "Unit Kad Kredit Palsu", or with the commercial bank's "credit card management department". The fraudster will provide the victim with the telephone number for the "Unit Kad Kredit Palsu".
   4. When victim calls the telephone number provided, they are greeted by a automated voice message which identifies the company as Bank Negara Malaysia, and the call will then be answered by someone claiming to be Bank Negara Malaysia officer. This office will request for information relating to the victim's banking and credit card accounts under the pretense of lodging a complaint on behalf of the victim.
   5. The fraudsters now have sufficient information to illegally transfer funds out of the victim's bank account.

Members of the public are reminded not to disclose their personal banking information to any unknown party without verification.

For further information, enquiries or complaints, members of the public may contact or visit:

BNMTELELINK (Customer Contact Centre)
Tel: 1-388-88-5465
Fax: (03)2174 1515
Email: [email protected]

BNMLINK (Walk-in Customer Services Centre)
Block D. Bank Negara Malaysia
Jalan Dato' Onn
5048O Kuala Lumpur
(Business Hours Monday- Fiday. 9 00 am- 5 00 pm)

ABMConnect (Hotline to Association of Banks in Malaysia)
Tel: 1-300-86-9980

Bank Negara Malaysia
7 April 2009

asnuru:
Awas.Ni pulak modus operandi mencuri duit orang mengunakan email spam.


http://rakanblogger.com/blog/tag/skmm

acya:
Hari nie dapat email....



 

Unblock Account !

 

We have been unable to access your login identity in m2u database files.
Maybank has encountered a problem and you need to authenticate.

Please login at maybank2u to restore your account access.

We are sorry for the inconvenience !

© 2001-08 Maybank. All rights reserved.


[/font]


saya memang ada akaun mybank tapi tak pernah pun daftar guna mybank2u....  :D :D

wanmazwan:
yg ni aku pernah dpt. tapi yg bestnya aku x pernah bagi alamat email kat maybank2u

dah sah la ni email penipu......

hati2

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version