Author Topic: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.  (Read 9499 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tetikus Hensem

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1026
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #15 on: August 03, 2012, 03:55:16 PM »
Setakat ni boleh faham lagi...
Masih boleh dikategorikan 'Bahasa Melayu'...
Asalkan jangan diguna dialek pekat-pekat....
Satu kerja nak kena belek kamus... ???

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #16 on: August 03, 2012, 04:05:17 PM »

den la org pertamo dari saint barbados yg buleh berbahaso N9  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #17 on: August 05, 2012, 12:30:57 AM »
x pyh ambik port sgt. sukati laa nak tulis dlm bahasa apa janji org paham n mod x marah. yg nak sibuk sgt seragam2 ni pasai pa? kita ni dok dlm negara yg majmuk, pelbagai bahasa n dialek ada. tu yang mewarnakan budaya bangsa. argh lantak ko laa huhuhu

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #18 on: August 05, 2012, 03:32:35 PM »
x pyh ambik port sgt. sukati laa nak tulis dlm bahasa apa janji org paham n mod x marah. yg nak sibuk sgt seragam2 ni pasai pa? kita ni dok dlm negara yg majmuk, pelbagai bahasa n dialek ada. tu yang mewarnakan budaya bangsa. argh lantak ko laa huhuhu

wah  ;D ;D ;D ;D

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #19 on: August 06, 2012, 09:22:07 AM »
x pyh ambik port sgt. sukati laa nak tulis dlm bahasa apa janji org paham n mod x marah. yg nak sibuk sgt seragam2 ni pasai pa? kita ni dok dlm negara yg majmuk, pelbagai bahasa n dialek ada. tu yang mewarnakan budaya bangsa. argh lantak ko laa huhuhu

hahahaaa...den suko statement sazz... suko ati den laa yo tak..  :-* :-*

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #19 on: August 06, 2012, 09:22:07 AM »



karim

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 405
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #20 on: August 06, 2012, 11:33:59 AM »
salam,

terima kasih semua yang memberi pandangan dan pendapat yang bernas.....
harap dapat manfaat untuk semua ahli forum...
yang boleh saya rumuskan, tahap berforum masih rendah kualitinya untuk sebahagian ahli2 forum di sini....kepada sesiapa yang mempunyai info2 atau maklumat berkaitan perbezaan berforum dan bersembang/chatting, harap boleh berkongsi disini....
yang menjadi masalah utama adalah masalah sikap....pada saya, takperlu banyak peraturan sangat...kerana ia akan menyulitkan orang lain....
perlu ke setiap tindakan kita memerlukan pengawasan dari orang lain....sikap terlalu bergantung pada pengawasan orang lain boleh mengundang masalah sosial yang lebih besar....contoh, berforum ni nak tunggu Moderator beri kelulusan atau syarat, baru boleh ikut....pada saya asalkan perkara baik, teruskan jer.... :)
kalau nak ikut cara 'sukati aku la' atau sukati kau la',....maka tak perlu la kita marah2 pada orang lain....contoh seperti masalah parking di bazaar ramadhan, asalkan selesa untuk kita, peduli ape orang lain punya susah!....'sukati aku la'....
atau contoh lain, main mercun, tak perlulah kita nak marah2 sebab yang main mercun tu mengamalkan sikap 'sukati aku la'....bukan beli guna duit kau pun....
masalah sikap macam ini lah yang membuatkan gejala sosial semakin bertambah....
berbalik kepada topik perbualan kita,
Tatacara Dan Etika Berforum perlu dihayat dan difahami terlebih dahulu sebelum kita menerjah pada topik2 yang ada di forum ini...kerana berforum tidak sama seperti ber'chatting' atau berbual kosong.....berforum adalah medium untuk menyalurkan segala macam info atau berkongsi pengalaman/pandangan yang baik/buruk.....
ambil contoh lain, nak reply topik...rasanya tak perlulah reply setakat tulis ' fuhhh..' 'setuju sangat'...' betul tu..'wah!!'.... ;D ;D.... ;D tu belum kira 'sembang kosong' yang keluar dari topik (sentiasa berlaku di setiap topik)....
perkasa sebegini dari persepsi lain, seolah2 moderator tidak berfungsi sepenuhnya....sedangkan ahli forum tahu etika berforum...

hanya pandangan....maafkan saya sekali lagi...

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #21 on: August 06, 2012, 11:46:49 AM »
sila admin/GM/Mod jawab dulu. lopeh tu kita backup dr belakang yo  ;)

sbj_s5

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 325
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #22 on: August 06, 2012, 01:56:12 PM »

Kalau nak kena ikut peraturan sangat, ini tak betul, itu tak boleh, nak sekat sana sini .. orang akan menyampah, rasanya x  ramai nak masuk forum ni.. sunyi sepi nanti jadinya... ambil jalan pertengahan saja laa...

Warga putra mahkota ni terdiri dari pelbagai golongan.. golongan bangsawan, golongan pertengahan serta marhain macam saya ni  -  anak raja, menteri, YB, intelektual, pemikir,  pekerja kilang, bos, kuli, pemandu ( .... the list goes on..),  semua ada.. ..... jadi tak boleh lah nak samakan cara mereka berfiki di tahap yang sama.. maka bermacam2 la lenggok serta 'lagu dan irama' cara orang berforum di sini...   

Asalkan tidak menyinggung mana2 perasaan individu secara terlampau, mencarut, sensitif, mengutuk, atau apa2 isu yang  tak patut ditulis oleh individu yang berakal dan waas... 

Pasal bahasa pulah bahasa, rasanya dialek aper2 pun tak menjadi masalah, janji niat nak menyampaikan maksud apa yang nak di tulis jelas dan di fahami..   tak best la nak guna bahasa baku jer... dah la BM  dapat paras hidung je time SPM!!!!   ;D :D
Bahasa nogheghi ko, kelate ke, perok ko.. bahasa jawa pun tak aper kan!!!  Orang lain nak faham ke tidak tu nasib la kan...

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #23 on: August 06, 2012, 02:05:04 PM »
Kalau ada yang berniat nak berforum dengan lebih beretika dan menggunakan bahasa baku atau bahasa buku, biarkanlah. Kita rasa lebih selesa dengan keadaan sekarang ini..sekurang2nya dapat menarik forumer untuk berinteraksi antara satu dengan lain dengan lebih santai..walau apa bahasa dan loghat yang di gunakan asal tidak menggunakan bahasa2 yang kesat dan tak elok dikira sesuai lah..
Moderator pun rasanya tidak terlalu mengongkong dengan apa apa syarat2 pun..

karim

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 405
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #24 on: August 06, 2012, 04:07:02 PM »
terima kasih atas pencerahan....
harap2 PMC menjadi sumber maklumat atau rujukan yang terbaik di alam maya ni...

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #25 on: August 08, 2012, 09:45:16 AM »
Kalau ada yang berniat nak berforum dengan lebih beretika dan menggunakan bahasa baku atau bahasa buku, biarkanlah. Kita rasa lebih selesa dengan keadaan sekarang ini..sekurang2nya dapat menarik forumer untuk berinteraksi antara satu dengan lain dengan lebih santai..walau apa bahasa dan loghat yang di gunakan asal tidak menggunakan bahasa2 yang kesat dan tak elok dikira sesuai lah..
Moderator pun rasanya tidak terlalu mengongkong dengan apa apa syarat2 pun..

apo yg ponting den ghaso kito raso seleso berforum...ayat2 "fuh" , "wah" tu sebonar eh adalah yg mewarnakokan forum agar lobih meriah.....dari apo yg den nampak dari segi angka ....dalam 200 org yg masuk forum ni secara rawak nyo ado sorang yo yg tak seleso dgn dialek2 yg di pakai dalam forum ni....apo kono eh jang...... ;D ;D ;D ;D ;D ;D


takpo lah kalu dah ghaso forum ni dah jatuh standard eh tak yah lah masuk laie...he he

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #26 on: August 08, 2012, 10:14:30 AM »
Belom ado laie forum yang gunokan bahaso standerd ni yang den jumpo..kecuali lah Forum Perdana yang kek tv nun...

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #27 on: August 08, 2012, 11:43:25 AM »
Belom ado laie forum yang gunokan bahaso standerd ni yang den jumpo..kecuali lah Forum Perdana yang kek tv nun...

Forum Perdana pn klu dpt penceramah mcm Ustz Don or UAI, slang utara dn pantai timur ttp x tinggal capt. Itu pn bukan bahaso standard.

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #28 on: August 08, 2012, 11:45:30 AM »
Belom ado laie forum yang gunokan bahaso standerd ni yang den jumpo..kecuali lah Forum Perdana yang kek tv nun...

Forum Perdana pn klu dpt penceramah mcm Ustz Don or UAI, slang utara dn pantai timur ttp x tinggal capt. Itu pn bukan bahaso standard.

yo tak yo..ngeh ngeh ngeh  ;D ;D ;D ;D

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #29 on: August 08, 2012, 04:06:59 PM »
Belom ado laie forum yang gunokan bahaso standerd ni yang den jumpo..kecuali lah Forum Perdana yang kek tv nun...

Forum Perdana pn klu dpt penceramah mcm Ustz Don or UAI, slang utara dn pantai timur ttp x tinggal capt. Itu pn bukan bahaso standard.
Ye ke? Tak pernah tenguk pun...Hassan Ali tu pun tak pakai bahasa standerd ke? ;D ;D

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Tatacara Dan Etika Berforum.. harus dibaca dulu.
« Reply #29 on: August 08, 2012, 04:06:59 PM »