Author Topic: Renungan buat diriku...  (Read 1196 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WIN

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1056
  • Gender: Female
Renungan buat diriku...
« on: October 09, 2008, 09:08:38 AM »
Dalam minggu/bulan ni, baru berapa kali aku

1.. berbual2 panjang dengan anak2ku? (Marah memang selalu..)
2.. memuji anakku apabila dia menunjukkan perkembangan keatas dirinya?.. (Fullamak!! Hensemnya abang ari ni..mesti awet2 kat tadika tu ngurat abang, ye x?)
3.. periksa buku2 sekolah anak2ku? Kerap mana dia x buat kerja rumah? Betul ke kerja yang dibuat ari tu?(Biar anak2ku terfikir yang ibunya pun blh jd cikgu jg.)
4.. menegur anak2ku bl rambutnya x disikat kemas? Atau mungkin begnya senget sebelah tika disandang?

Biarlah
1.. anak2 bercerita dan berkongsi rahsia dgnku drpd menceritakan kisahku pd kawan2nya dan berahsia dgnku..
2.. anak2ku mendgr pujian/kata semangat dr parentsnya dahulu sblm pujian org lain..
3.. aku menyuruh anak2ku betulkan kerjanya  sblm dipangkah oleh guru.( Nanti dia malu dgn kawan2 yang betul semua dan biarlah dia tersenyum bangga bl latihannya semua betul .)
4.. anak2ku tahu yang ibunya ini sentiasa mahu melihatnya kelihatan bersih dan kemas..
Ingatlah diriku..
Anak2 itu bukannya pelajar 'U' yg x perlu diperhatikan selalu...

putramahkota_bangi

  • Datuk Bentara
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2675
  • Gender: Male
  • time office saja ..
Re: Renungan buat diriku...
« Reply #1 on: October 09, 2008, 09:28:45 AM »




Kisah Budak tadika

Kejadian berikut berlaku kat tadika

Ali : Cikgu, harimau boleh telan manusia tak?
Cikgu : Tak bole Ali, mulut harimau kecil saje.
Ali : Tapi kawan saya, Ahmad mati kene telan dgn harimau.
Cikgu : La, cikgu baca dari buku, memang tak bole.
Ali : Cikgu tak percaya, xper, nanti saya da masuk syurga, saya tanya Ahmad

Cikgu : Tapi kalo Ahmad masuk neraka, macamana kamu nak tanya? (dgn nada menyakat)
Ali : Kalo camtu, cikgu la tanya
(Cikgu tediam)

kata2 bistari.." didiklah anak-anak mu itu berlainan dengan keadaan kita sekarang..kerana mereka telah dijadikan Tuhan untuk zaman yg bukan sezaman dengan kita.."
___________________
aku /..PMB

WIN

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1056
  • Gender: Female
Re: Renungan buat diriku...
« Reply #2 on: October 24, 2008, 11:03:46 AM »
Anak2ku ..
1.. Dah peksa ke belum? 
2..  Keputusan peksa dah dpt ke?  Brp markah  dapat utk setiap subjek?
3..  Subjek apa markah paling tinggi?  Subjek apa markah paling rendah?
4..  Cikgu  dah bg report card ke blm?
5.. Camne pulak dgn laporan setiap guru subjek dlm buku laporan adab belajar? Peratus diberi OK ke x?

Tengoklah selalu apa yg diisi dlm beg anak2  tu. Bukunya banyak nota/latihan bertulis, lukisan kartun atau dikoyak utk buat eroplen/kraftangan yg seerti dgnnya? >:(
Buku kerja dia banyak ke m/surat yg x diselesaikan? Cikgu x kasi buat/dia yg x buat? Kalau sengaja x buat, nape ye? ::)
Kena tanya cikgu,nih..  :)

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Renungan buat diriku...
« Reply #2 on: October 24, 2008, 11:03:46 AM »