Author Topic: Pemakaian Tudung  (Read 4078 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

amran

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 272
  • Gender: Male
Pemakaian Tudung
« on: April 08, 2011, 12:17:15 PM »
Assalamualaikum.  Sekadar tazkirah pagi Jumaat yang mulia ini untuk renungan dan muhasabah kita bersama.  Ingat mengingati sesama kita umat Islam. Bersama-sama kita berkongsi ilmu untuk disebar luas demi kebaikan bersama.
Am

ukhti noor

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 67
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #1 on: June 27, 2011, 11:56:50 AM »
skrg rmai y suka balut aurat..bkn ttp aurat...

ct zana

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #2 on: June 27, 2011, 01:36:51 PM »
skrg rmai y suka balut aurat..bkn ttp aurat...

ye..dlu saya pn mcm 2..skang dh insaf lps kawin ditegur suami..hehehe  ;D

ukhti noor

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 67
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #3 on: June 27, 2011, 01:50:53 PM »
alhamdulillah...Allah mmg syg puan kan...tahniah.. ;)

ct zana

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #4 on: June 27, 2011, 06:12:54 PM »
Alhamdulillah..still lagi belajar jd muslimah yg baik  :-*

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Pemakaian Tudung
« Reply #4 on: June 27, 2011, 06:12:54 PM »



blaze270284

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #5 on: June 28, 2011, 10:42:19 AM »
Hukum Wanita Bersanggul Dan Baju Berwarna
Disiarkan pada Oct 28, 2010 dalam kategori Fekah Wanita

Soalan : Dr MAZA, sekarang ini menjadi trend wanita menyimpan sanggul tinggi. Begitu juga ramai wanita yang memakai pakaian yang menutup aurat tetapi berwarna. Tidakkah wanita hanya patut berwarna gelap? Apakah muka itu boleh jadi aurat? Apakah hukum dalam perkara-perkara seperti ini? Ada yang kata semua itu haram, tidak penuh syarat pakaian Islam dan ada pula yang kata boleh. Apakah pandangan Dr Asri dalam hal ini?

 

Juliana, Petaling Jaya.

 

Jawapan Dr MAZA: Terima Juliana atas soalan yang dikemukakan. Syabas juga kepada saudari kerana prihatin soal pakaian wanita dalam agama kita. Wanita amat tinggi nilainya dalam Islam. Oleh kerana tingginya harga wanita dalam agama ini, maka mereka dijaga dan dipelihara oleh Islam dengan sebaiknya agar tidak tercemar atau dipandang serong. Di sini, saya nyatakan beberapa perkara berikut;

 

1. Peraturan pakaian wanita dalam ajaran Islam adalah bertujuan memelihara ketinggian nilai wanita dan membezakan mereka dengan wanita-wanita lain yang tidak mementingkan nilai kemuliaan. Serta mengelakkan mereka terdedah kepada gangguan orang atas andaian mereka golongan murahan. Firman Allah: (maksudnya)

    “Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan jilbab (pakaian) mereka ke atas tubuh mereka; cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Maka, asas dalam membuat reka fesyen pakaian seorang wanita muslimah hendaklah berteraskan pakaian yang memberikan gambaran yang pemakainya seorang wanita yang baik dan tidak bertujuan menarik nafsu atau meransang lelaki dengan pendedahan, warna yang melampau, rekaan fesyen yang memberikan nilai yang negatif dan seumpamanya.

2. Sebelum kita pergi lebih jauh, wajar kita tahu bahawa dalam kalangan fuqaha (sarjana fekah) ada yang agak ketat pandangan mereka mengenai aurat wanita, dan ada yang sederhana. Bahkan ada yang longgar sehingga menganggap soal jilbab dalam ayat Surah Al-Ahzab di atas hanya berkaitan wanita-wanita Arab sahaja. Ini seperti yang dinyatakan oleh al-Syeikh Muhammad Tahir Ibn ‘Asyur ketika memperkatakan ayat tersebut:

    “Ini peraturan yang meraikan kebiasaan Arab. Maka kaum yang tidak memakai jilbab, maka tidak terbabit dengan hukum tersebut” ( Maqasid al-Syariah al-Islamiyyah, ms 228, al-Basair li Intaj al-‘Ilm).

Ada juga yang ketat sehingga menganggap wanita keseluruhannya aurat; termasuk wajah mereka. Dengan itu golongan ini mewajibkan niqab (purdah). Namun jumhur (mijoriti) ulama berpendapat bahawa diri wanita memang tidak boleh didedahkan kepada kepada lelaki bukan mahramnya, tapi dikecualikan muka dan tapak tangan. Dalam Mazhab Hanafi, dilonggarkan sedikit lagi, maka pergelangan kaki diizin. Ini kerana pergelangan kaki sesuatu yang sukar untuk dielakkan terdedah, terutama wanita yang bertugas dengan tugasan tertentu dan pada zaman dahulu pula tidak kecanggihan stokin seperti sekarang.

3. Pada saya, pendapat jumhur (mijoriti ulama) yang menganggap wajah wanita dan tapak tangan bukanlah aurat yang wajib ditutup merupakan pendapat yang kuat berteraskan dalil-dalil yang kukuh. Antara hujah yang kuat dalam hal ini firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31(maksudnya):

    “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.

Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara: pertama; maksud “kecuali yang zahir daripadanya” ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan penbincangan ayat tersebut dalam kitabnya al-Radd al-Mufhim membukti bahawa muka dan tapak tangan bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat para sahabah yang memegang pendapat ini.

Kedua; ayat di atas menyatakan “dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”. Allah hanya memerintahkan agar sebagai bahagian dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Bahagian belahan leher yang mungkin mendedahkan dada dan sekitarnya itu perlu ditutup. Ayat ini tidak langsung menyebut agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah `aurat, maka sudah pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga. Oleh itu al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi menyebut dalam al-Muhalla: “Ayat adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin sama sekali difahami selain dari itu”

4. Adapun sanggul; terdapat hadis Nabi s.a.w. di mana seorang wanita bertanya Nabi s.a.w:

    “Wahai Rasulullah! Saya seorang wanita yang mempunyai dandanan yang kemas, apakah saya mesti merongkaikannya untuk mandi junub? Jawab Rasulullah s.a.w: “Tidak! Hanya memadai engkau mencurahkan sebanyak tiga kali, kemudian engkau sirami dirimu dengan air, maka engkau telah bersuci” (Riwayat Muslim).

Hadis ini menunjukkan Rasulullah s.a.w tidak membantah wanita ini mempunyai dandanan yang kemas. Bahkan diberikan kemudahan kepada mereka yang bersanggul untuk tidak merongkaikannya ketika mandi wajib.



5. Adapun pakaian wanita yang berwarna bukanlah satu kesalahan selagi warna itu secara lojik itu tidak membawa kepada pandangan yang serong ataupun buruk terhadap dirinya. Ini kerana wanita pada zaman Nabi s.a.w, bahkan isteri-isteri dan anak perempuan baginda juga memakai pakaian berwarna. Begitu banyak riwayat yang membuktikan hal tersebut. Antaranya apa yang disebut oleh Aishah bint Sa’d:

    “Aku melihat enam dari isteri-isteri memakai pakaian mu’asfar (berwarna merah)” (Riwayat al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

Mu’asfar bermaksud dicelup dengan ‘usfur iaitu sejenis tumbuhan yang menghasilkan warna merah. Said bin Jubair meriwayatkan bahawa beliau lihat sesetengah isteri Nabi s.a.w bertawaf di Kaabah memakai pakaian mu’asfar (Riwayat Ibn Abi Syaibah). ‘Umar bin Al-Khattab apabila melihat lelaki memakai warna mu’asfar, akan memarahi mereka dan berkata: “Tinggalkan ini untuk wanita” (al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

6. Begitu juga “Anas bin Malik melihat Umm al-Kalthum puteri Rasulullah s.a.w memakai selendang daripada sutera bersulam emas” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Ini menunjukkan pakaian jenama mahal, halus dan berwarna yang menawan iaitu keemasan. Dalam riwayat al-Bukhari juga: “Isteri ‘Abd al-Rahman bin al-Zubair datang mengadu kepada ‘Aishah. Kata Aishah r.a: “Dia memakai pakaian berwarna hijau”.

7. Maka kata al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (463):

    “Adapun wanita maka ulama tiada perbezaan pendapat bahawa harus mereka memakai warna mu’asfar (merah), mufaddam (tersangat merah), warna ros, merah tanah” (al-Tamhid, 16/123, Muassasah al-Qurtubah).

Apa yang disebutkan ialah warna yang digunakan pada zaman tersebut. Sebahagian warna yang dilarang kepada lelaki, tetap dibenar perempuan. Ada keluasan dalam masalah ini.

8. Maka wanita boleh untuk bersanggul, membuka wajah mereka dan berpakaian berwarna. Asas yang penting yang mesti dijaga hendaklah penampilan mereka tidak memperlihatkan seakan mereka wanita yang kurang baik, atau ‘memburu lelaki’ atau apa yang boleh menimbulkan sangkaan pada kebiasaannya. Warna dan jenis pakaian dinilai berdasarkan kepada anggapan sesebuah masyarakat juga. Di samping ketetapan syarak, apa yang menjadi persepsi sesebuah masyarakat mengenai sesuai fesyen hendaklah diambil kira. Ini mereka ayat itu tadi: (maksud) ; “cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu”.

daddyvw

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6482
  • Waaa....ccCHA!!!
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #6 on: June 28, 2011, 11:29:42 AM »
timacih semua atas maklumat yang berguna... ;D ;D ;D

cuma kawan nak tegur jer sikit... jangan ada plak yang terasa hati... berkenaan wanita yang membonceng motosikal... sebolehnya pakailah pakaian yang sesuai.. baju kurung semangnya manis dan sesuai ketika berjalan tetapi pada pendapat kawan tidak sesuai dan selamat apabila membonceng motosikal.. bayangkan hujung kain yang sempit nak diletakkan di atas kerusi moto bagi dapat pijak kiri dan kanan... akibatnya punggung akan tertonggeng ke belakang... kalau diselak pulak akan menampakkan peha... tak pakai stokin atau seluar plak tu...  :P :P :P

lagipun tak selamat... kepada nyawa dan mata... ;) ;) ;) bayangkan kalau hujung kain tu masuk dalam lidi moto... camna... :-\ :-\ :-\

kawan minta maaf sekali lagi...  ;D ;D ;D

ummu ammar

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 12
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #7 on: August 24, 2011, 10:28:27 AM »
ada juga yang memakai tudung tak lebih dari sekadar mengikut fesyen...semoga kita tidak tergolong...

ayiesal

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2107
  • Gender: Male
  • Rimbun Suria
    • True Journey Begins
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #8 on: August 24, 2011, 11:51:19 AM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

munira79

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Female
    • ~ teholimausuam ~
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #9 on: September 06, 2011, 08:40:51 AM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

sanggul tipu tu siap ada jual lagi, seketul brp RM tah. tak caya cuba tgk kat pasar malam BSP atau kat mana2 gerai/kedai jual tudung... kihkihkih!

pemakaian sanggul dlm sanggul tu mmg utk menunjuk2, iaitu menunjuk2 yg kononnya rambut si pemakai tu sangat lebat & sihat (kononnya lah!)  :-\

mImOsaPudiCa

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2490
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #10 on: September 06, 2011, 11:02:06 PM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

sanggul tipu tu siap ada jual lagi, seketul brp RM tah. tak caya cuba tgk kat pasar malam BSP atau kat mana2 gerai/kedai jual tudung... kihkihkih!

pemakaian sanggul dlm sanggul tu mmg utk menunjuk2, iaitu menunjuk2 yg kononnya rambut si pemakai tu sangat lebat & sihat (kononnya lah!)  :-\

msa bru2 kuar pesen ni...sy igtkn mmg rambut betul.... tdetik dlm hati, skrg ramai yg brambut panjang @ lebat.... x rimas ke?  ;D
tup2 1 hr tu, tgk kt kedai ade jual sanggul palsu.... dlm tu x tau la... kapas ke..kekabu ke span....sy x pnh beli... belek kt kedai pn xpenah...  :D :D

munira79

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Female
    • ~ teholimausuam ~
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #11 on: September 07, 2011, 07:42:47 AM »
saya pun sama mcm mimosa jugak, selama ni tipah tertipu ingatkan mmg rambut mereka2 ni panjang2 belaka.
rupa2 nya....  ;D ;D

fabricdecors

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 15
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #12 on: March 06, 2012, 05:47:01 PM »
macam-macam fesyen bertudung sekarang ni. kreatif sungguh muslimah kita. tapi tutupla aurat dengan sempurna  :)

mud_ismail

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 1001
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #13 on: March 06, 2012, 05:50:04 PM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

Salam Ayiesal,

Cuba tanya kat Kak My... mesti dia tau...

Sekian.
“Jangan kita berkira dengan Allah, nanti Allah berkira dengan kita. Jangan kita tiada masa dengan Allah, nanti Allah tiada masa dengan kita.”

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Pemakaian Tudung
« Reply #13 on: March 06, 2012, 05:50:04 PM »