Author Topic: Pemakaian Tudung  (Read 3989 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

amran

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 272
  • Gender: Male
Pemakaian Tudung
« on: April 08, 2011, 12:17:15 PM »
Assalamualaikum.  Sekadar tazkirah pagi Jumaat yang mulia ini untuk renungan dan muhasabah kita bersama.  Ingat mengingati sesama kita umat Islam. Bersama-sama kita berkongsi ilmu untuk disebar luas demi kebaikan bersama.
Am

ukhti noor

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 67
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #1 on: June 27, 2011, 11:56:50 AM »
skrg rmai y suka balut aurat..bkn ttp aurat...

ct zana

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #2 on: June 27, 2011, 01:36:51 PM »
skrg rmai y suka balut aurat..bkn ttp aurat...

ye..dlu saya pn mcm 2..skang dh insaf lps kawin ditegur suami..hehehe  ;D

ukhti noor

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 67
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #3 on: June 27, 2011, 01:50:53 PM »
alhamdulillah...Allah mmg syg puan kan...tahniah.. ;)

ct zana

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #4 on: June 27, 2011, 06:12:54 PM »
Alhamdulillah..still lagi belajar jd muslimah yg baik  :-*

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Pemakaian Tudung
« Reply #4 on: June 27, 2011, 06:12:54 PM »



blaze270284

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 32
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #5 on: June 28, 2011, 10:42:19 AM »
Hukum Wanita Bersanggul Dan Baju Berwarna
Disiarkan pada Oct 28, 2010 dalam kategori Fekah Wanita

Soalan : Dr MAZA, sekarang ini menjadi trend wanita menyimpan sanggul tinggi. Begitu juga ramai wanita yang memakai pakaian yang menutup aurat tetapi berwarna. Tidakkah wanita hanya patut berwarna gelap? Apakah muka itu boleh jadi aurat? Apakah hukum dalam perkara-perkara seperti ini? Ada yang kata semua itu haram, tidak penuh syarat pakaian Islam dan ada pula yang kata boleh. Apakah pandangan Dr Asri dalam hal ini?

 

Juliana, Petaling Jaya.

 

Jawapan Dr MAZA: Terima Juliana atas soalan yang dikemukakan. Syabas juga kepada saudari kerana prihatin soal pakaian wanita dalam agama kita. Wanita amat tinggi nilainya dalam Islam. Oleh kerana tingginya harga wanita dalam agama ini, maka mereka dijaga dan dipelihara oleh Islam dengan sebaiknya agar tidak tercemar atau dipandang serong. Di sini, saya nyatakan beberapa perkara berikut;

 

1. Peraturan pakaian wanita dalam ajaran Islam adalah bertujuan memelihara ketinggian nilai wanita dan membezakan mereka dengan wanita-wanita lain yang tidak mementingkan nilai kemuliaan. Serta mengelakkan mereka terdedah kepada gangguan orang atas andaian mereka golongan murahan. Firman Allah: (maksudnya)

    “Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan jilbab (pakaian) mereka ke atas tubuh mereka; cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Maka, asas dalam membuat reka fesyen pakaian seorang wanita muslimah hendaklah berteraskan pakaian yang memberikan gambaran yang pemakainya seorang wanita yang baik dan tidak bertujuan menarik nafsu atau meransang lelaki dengan pendedahan, warna yang melampau, rekaan fesyen yang memberikan nilai yang negatif dan seumpamanya.

2. Sebelum kita pergi lebih jauh, wajar kita tahu bahawa dalam kalangan fuqaha (sarjana fekah) ada yang agak ketat pandangan mereka mengenai aurat wanita, dan ada yang sederhana. Bahkan ada yang longgar sehingga menganggap soal jilbab dalam ayat Surah Al-Ahzab di atas hanya berkaitan wanita-wanita Arab sahaja. Ini seperti yang dinyatakan oleh al-Syeikh Muhammad Tahir Ibn ‘Asyur ketika memperkatakan ayat tersebut:

    “Ini peraturan yang meraikan kebiasaan Arab. Maka kaum yang tidak memakai jilbab, maka tidak terbabit dengan hukum tersebut” ( Maqasid al-Syariah al-Islamiyyah, ms 228, al-Basair li Intaj al-‘Ilm).

Ada juga yang ketat sehingga menganggap wanita keseluruhannya aurat; termasuk wajah mereka. Dengan itu golongan ini mewajibkan niqab (purdah). Namun jumhur (mijoriti) ulama berpendapat bahawa diri wanita memang tidak boleh didedahkan kepada kepada lelaki bukan mahramnya, tapi dikecualikan muka dan tapak tangan. Dalam Mazhab Hanafi, dilonggarkan sedikit lagi, maka pergelangan kaki diizin. Ini kerana pergelangan kaki sesuatu yang sukar untuk dielakkan terdedah, terutama wanita yang bertugas dengan tugasan tertentu dan pada zaman dahulu pula tidak kecanggihan stokin seperti sekarang.

3. Pada saya, pendapat jumhur (mijoriti ulama) yang menganggap wajah wanita dan tapak tangan bukanlah aurat yang wajib ditutup merupakan pendapat yang kuat berteraskan dalil-dalil yang kukuh. Antara hujah yang kuat dalam hal ini firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31(maksudnya):

    “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.

Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara: pertama; maksud “kecuali yang zahir daripadanya” ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan penbincangan ayat tersebut dalam kitabnya al-Radd al-Mufhim membukti bahawa muka dan tapak tangan bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat para sahabah yang memegang pendapat ini.

Kedua; ayat di atas menyatakan “dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”. Allah hanya memerintahkan agar sebagai bahagian dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Bahagian belahan leher yang mungkin mendedahkan dada dan sekitarnya itu perlu ditutup. Ayat ini tidak langsung menyebut agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah `aurat, maka sudah pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga. Oleh itu al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi menyebut dalam al-Muhalla: “Ayat adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin sama sekali difahami selain dari itu”

4. Adapun sanggul; terdapat hadis Nabi s.a.w. di mana seorang wanita bertanya Nabi s.a.w:

    “Wahai Rasulullah! Saya seorang wanita yang mempunyai dandanan yang kemas, apakah saya mesti merongkaikannya untuk mandi junub? Jawab Rasulullah s.a.w: “Tidak! Hanya memadai engkau mencurahkan sebanyak tiga kali, kemudian engkau sirami dirimu dengan air, maka engkau telah bersuci” (Riwayat Muslim).

Hadis ini menunjukkan Rasulullah s.a.w tidak membantah wanita ini mempunyai dandanan yang kemas. Bahkan diberikan kemudahan kepada mereka yang bersanggul untuk tidak merongkaikannya ketika mandi wajib.



5. Adapun pakaian wanita yang berwarna bukanlah satu kesalahan selagi warna itu secara lojik itu tidak membawa kepada pandangan yang serong ataupun buruk terhadap dirinya. Ini kerana wanita pada zaman Nabi s.a.w, bahkan isteri-isteri dan anak perempuan baginda juga memakai pakaian berwarna. Begitu banyak riwayat yang membuktikan hal tersebut. Antaranya apa yang disebut oleh Aishah bint Sa’d:

    “Aku melihat enam dari isteri-isteri memakai pakaian mu’asfar (berwarna merah)” (Riwayat al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

Mu’asfar bermaksud dicelup dengan ‘usfur iaitu sejenis tumbuhan yang menghasilkan warna merah. Said bin Jubair meriwayatkan bahawa beliau lihat sesetengah isteri Nabi s.a.w bertawaf di Kaabah memakai pakaian mu’asfar (Riwayat Ibn Abi Syaibah). ‘Umar bin Al-Khattab apabila melihat lelaki memakai warna mu’asfar, akan memarahi mereka dan berkata: “Tinggalkan ini untuk wanita” (al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

6. Begitu juga “Anas bin Malik melihat Umm al-Kalthum puteri Rasulullah s.a.w memakai selendang daripada sutera bersulam emas” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Ini menunjukkan pakaian jenama mahal, halus dan berwarna yang menawan iaitu keemasan. Dalam riwayat al-Bukhari juga: “Isteri ‘Abd al-Rahman bin al-Zubair datang mengadu kepada ‘Aishah. Kata Aishah r.a: “Dia memakai pakaian berwarna hijau”.

7. Maka kata al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (463):

    “Adapun wanita maka ulama tiada perbezaan pendapat bahawa harus mereka memakai warna mu’asfar (merah), mufaddam (tersangat merah), warna ros, merah tanah” (al-Tamhid, 16/123, Muassasah al-Qurtubah).

Apa yang disebutkan ialah warna yang digunakan pada zaman tersebut. Sebahagian warna yang dilarang kepada lelaki, tetap dibenar perempuan. Ada keluasan dalam masalah ini.

8. Maka wanita boleh untuk bersanggul, membuka wajah mereka dan berpakaian berwarna. Asas yang penting yang mesti dijaga hendaklah penampilan mereka tidak memperlihatkan seakan mereka wanita yang kurang baik, atau ‘memburu lelaki’ atau apa yang boleh menimbulkan sangkaan pada kebiasaannya. Warna dan jenis pakaian dinilai berdasarkan kepada anggapan sesebuah masyarakat juga. Di samping ketetapan syarak, apa yang menjadi persepsi sesebuah masyarakat mengenai sesuai fesyen hendaklah diambil kira. Ini mereka ayat itu tadi: (maksud) ; “cara yang demikian untuk mereka lebih dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu”.

daddyvw

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6482
  • Waaa....ccCHA!!!
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #6 on: June 28, 2011, 11:29:42 AM »
timacih semua atas maklumat yang berguna... ;D ;D ;D

cuma kawan nak tegur jer sikit... jangan ada plak yang terasa hati... berkenaan wanita yang membonceng motosikal... sebolehnya pakailah pakaian yang sesuai.. baju kurung semangnya manis dan sesuai ketika berjalan tetapi pada pendapat kawan tidak sesuai dan selamat apabila membonceng motosikal.. bayangkan hujung kain yang sempit nak diletakkan di atas kerusi moto bagi dapat pijak kiri dan kanan... akibatnya punggung akan tertonggeng ke belakang... kalau diselak pulak akan menampakkan peha... tak pakai stokin atau seluar plak tu...  :P :P :P

lagipun tak selamat... kepada nyawa dan mata... ;) ;) ;) bayangkan kalau hujung kain tu masuk dalam lidi moto... camna... :-\ :-\ :-\

kawan minta maaf sekali lagi...  ;D ;D ;D

ummu ammar

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 12
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #7 on: August 24, 2011, 10:28:27 AM »
ada juga yang memakai tudung tak lebih dari sekadar mengikut fesyen...semoga kita tidak tergolong...

ayiesal

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2107
  • Gender: Male
  • Rimbun Suria
    • True Journey Begins
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #8 on: August 24, 2011, 11:51:19 AM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

munira79

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Female
    • ~ teholimausuam ~
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #9 on: September 06, 2011, 08:40:51 AM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

sanggul tipu tu siap ada jual lagi, seketul brp RM tah. tak caya cuba tgk kat pasar malam BSP atau kat mana2 gerai/kedai jual tudung... kihkihkih!

pemakaian sanggul dlm sanggul tu mmg utk menunjuk2, iaitu menunjuk2 yg kononnya rambut si pemakai tu sangat lebat & sihat (kononnya lah!)  :-\

mImOsaPudiCa

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2490
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #10 on: September 06, 2011, 11:02:06 PM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

sanggul tipu tu siap ada jual lagi, seketul brp RM tah. tak caya cuba tgk kat pasar malam BSP atau kat mana2 gerai/kedai jual tudung... kihkihkih!

pemakaian sanggul dlm sanggul tu mmg utk menunjuk2, iaitu menunjuk2 yg kononnya rambut si pemakai tu sangat lebat & sihat (kononnya lah!)  :-\

msa bru2 kuar pesen ni...sy igtkn mmg rambut betul.... tdetik dlm hati, skrg ramai yg brambut panjang @ lebat.... x rimas ke?  ;D
tup2 1 hr tu, tgk kt kedai ade jual sanggul palsu.... dlm tu x tau la... kapas ke..kekabu ke span....sy x pnh beli... belek kt kedai pn xpenah...  :D :D

munira79

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Female
    • ~ teholimausuam ~
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #11 on: September 07, 2011, 07:42:47 AM »
saya pun sama mcm mimosa jugak, selama ni tipah tertipu ingatkan mmg rambut mereka2 ni panjang2 belaka.
rupa2 nya....  ;D ;D

fabricdecors

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 15
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #12 on: March 06, 2012, 05:47:01 PM »
macam-macam fesyen bertudung sekarang ni. kreatif sungguh muslimah kita. tapi tutupla aurat dengan sempurna  :)

mud_ismail

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 1001
Re: Pemakaian Tudung
« Reply #13 on: March 06, 2012, 05:50:04 PM »
Fesyen terbaru yg saya nampak haritu, tudung siap ade sanggul... tak tau la baru ke lama sebab saya tak pakai tudung  :P

Salam Ayiesal,

Cuba tanya kat Kak My... mesti dia tau...

Sekian.
“Jangan kita berkira dengan Allah, nanti Allah berkira dengan kita. Jangan kita tiada masa dengan Allah, nanti Allah tiada masa dengan kita.”

LotrobA

  • NortonKFA
  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 106
  • Gender: Male
  • I Love Putra Mahkota
    • Buy USA Fake Passport, Novelty US Passports, USA Fake ID Cards, Australian Passport for Sale, UK Fake Passport ID, Buy uUSA Passport.
BUY FAKE ID CARD,SALE FALSE ID CARD,BUY FAKE ONLINE ID CARD, BUY FAKE ID UK
« Reply #14 on: April 13, 2018, 11:49:49 PM »
Our team is a unique producer of quality fake documents.
We offer only original high-quality fake passports, driver's licenses, ID cards, stamps and other products for a number of countries like:
USA, Australia, Belgium, Brazil, Canada, Italy, Finland, France, Germany, Netherlands, Spain, United Kingdom. This list is not full.
 
To get the additional information and place the order just visit our website:
 
 
 
http://www.buysellfakepassport.cc www. buysellfakepassport.cc
 
 
>> Contact e-mails:
 
 
General support: support@buysellfakepassport.cc
 
 
Technical support: tech@buysellfakepassport.cc
 
-----------------------------
Keywords:
 
buy false/fake ID card of Afghanistan
buy false/fake ID card of Albania
buy false/fake ID card of Algeria
buy false/fake ID card of Andorra
buy false/fake ID card of Angola
buy false/fake ID card of Antigua & Deps
buy false/fake ID card of Argentina
buy false/fake ID card of Armenia
buy false/fake ID card of Australia
buy false/fake ID card of Austria
buy false/fake ID card of Azerbaijan
buy false/fake ID card of Bahamas
buy false/fake ID card of Bahrain
buy false/fake ID card of Bangladesh
buy false/fake ID card of Barbados
buy false/fake ID card of Belarus
buy false/fake ID card of Belgium
buy false/fake ID card of Belize
buy false/fake ID card of Benin
buy false/fake ID card of Bhutan
buy false/fake ID card of Bolivia
buy false/fake ID card of Bosnia Herzegovina
buy false/fake ID card of Botswana
buy false/fake ID card of Brazil
buy false/fake ID card of Brunei
buy false/fake ID card of Bulgaria
buy false/fake ID card of Burkina
buy false/fake ID card of Burundi
buy false/fake ID card of Cambodia
buy false/fake ID card of Cameroon
buy false/fake ID card of Canada
buy false/fake ID card of Cape Verde
buy false/fake ID card of Central African Rep
buy false/fake ID card of Chad
buy false/fake ID card of Chile
buy false/fake ID card of China
buy false/fake ID card of Colombia
buy false/fake ID card of Comoros
buy false/fake ID card of Congo
buy false/fake ID card of Congo Democratic Rep
buy false/fake ID card of Costa Rica
buy false/fake ID card of Croatia
buy false/fake ID card of Cuba
buy false/fake ID card of Cyprus
buy false/fake ID card of Czech Republic
buy false/fake ID card of Denmark
buy false/fake ID card of Djibouti
buy false/fake ID card of Dominica
buy false/fake ID card of Dominican Republic
buy false/fake ID card of East Timor
buy false/fake ID card of Ecuador
buy false/fake ID card of Egypt
buy false/fake ID card of El Salvador
buy false/fake ID card of Equatorial Guinea
buy false/fake ID card of Eritrea
buy false/fake ID card of Estonia
buy false/fake ID card of Ethiopia
buy false/fake ID card of Fiji
buy false/fake ID card of Finland
buy false/fake ID card of France
buy false/fake ID card of Gabon
buy false/fake ID card of Gambia
buy false/fake ID card of Georgia
buy false/fake ID card of Germany
buy false/fake ID card of Ghana
buy false/fake ID card of Greece
buy false/fake ID card of Grenada
buy false/fake ID card of Guatemala
buy false/fake ID card of Guinea
buy false/fake ID card of Guinea-Bissau
buy false/fake ID card of Guyana
buy false/fake ID card of Haiti
buy false/fake ID card of Honduras
buy false/fake ID card of Hungary
buy false/fake ID card of Iceland
buy false/fake ID card of India
buy false/fake ID card of Indonesia
buy false/fake ID card of Iran
buy false/fake ID card of Iraq
buy false/fake ID card of Ireland Republic
buy false/fake ID card of Israel
buy false/fake ID card of Italy
buy false/fake ID card of Ivory Coast
buy false/fake ID card of Jamaica
buy false/fake ID card of Japan
buy false/fake ID card of Jordan
buy false/fake ID card of Kazakhstan
buy false/fake ID card of Kenya
buy false/fake ID card of Kiribati
buy false/fake ID card of Korea North
buy false/fake ID card of Korea South
buy false/fake ID card of Kosovo
buy false/fake ID card of Kuwait
buy false/fake ID card of Kyrgyzstan
buy false/fake ID card of Laos
buy false/fake ID card of Latvia
buy false/fake ID card of Lebanon
buy false/fake ID card of Lesotho
buy false/fake ID card of Liberia
buy false/fake ID card of Libya
buy false/fake ID card of Liechtenstein
buy false/fake ID card of Lithuania
buy false/fake ID card of Luxembourg
buy false/fake ID card of Macedonia
buy false/fake ID card of Madagascar
buy false/fake ID card of Malawi
buy false/fake ID card of Malaysia
buy false/fake ID card of Maldives
buy false/fake ID card of Mali
buy false/fake ID card of Malta
buy false/fake ID card of Marshall Islands
buy false/fake ID card of Mauritania
buy false/fake ID card of Mauritius
buy false/fake ID card of Mexico
buy false/fake ID card of Micronesia
buy false/fake ID card of Moldova
buy false/fake ID card of Monaco
buy false/fake ID card of Mongolia
buy false/fake ID card of Montenegro
buy false/fake ID card of Morocco
buy false/fake ID card of Mozambique
buy false/fake ID card of Myanmar, Burma
buy false/fake ID card of Namibia
buy false/fake ID card of Nauru
buy false/fake ID card of Nepal
buy false/fake ID card of Netherlands
buy false/fake ID card of New Zealand
buy false/fake ID card of Nicaragua
buy false/fake ID card of Niger
buy false/fake ID card of Nigeria
buy false/fake ID card of Norway
buy false/fake ID card of Oman
buy false/fake ID card of Pakistan
buy false/fake ID card of Palau
buy false/fake ID card of Panama
buy false/fake ID card of Papua New Guinea
buy false/fake ID card of Paraguay
buy false/fake ID card of Peru
buy false/fake ID card of Philippines
buy false/fake ID card of Poland
buy false/fake ID card of Portugal
buy false/fake ID card of Qatar
buy false/fake ID card of Romania
buy false/fake ID card of Russian Federation
buy false/fake ID card of Rwanda
buy false/fake ID card of St Kitts & Nevis
buy false/fake ID card of St Lucia
buy false/fake ID card of Saint Vincent & the Grenadines
buy false/fake ID card of Samoa
buy false/fake ID card of San Marino
buy false/fake ID card of Sao Tome & Principe
buy false/fake ID card of Saudi Arabia
buy false/fake ID card of Senegal
buy false/fake ID card of Serbia
buy false/fake ID card of Seychelles
buy false/fake ID card of Sierra Leone
buy false/fake ID card of Singapore
buy false/fake ID card of Slovakia
buy false/fake ID card of Slovenia
buy false/fake ID card of Solomon Islands
buy false/fake ID card of Somalia
buy false/fake ID card of South Africa
buy false/fake ID card of Spain
buy false/fake ID card of Sri Lanka
buy false/fake ID card of Sudan
buy false/fake ID card of Suriname
buy false/fake ID card of Swaziland
buy false/fake ID card of Sweden
buy false/fake ID card of Switzerland
buy false/fake ID card of Syria
buy false/fake ID card of Taiwan
buy false/fake ID card of Tajikistan
buy false/fake ID card of Tanzania
buy false/fake ID card of Thailand
buy false/fake ID card of Togo
buy false/fake ID card of Tonga
buy false/fake ID card of Trinidad & Tobago
buy false/fake ID card of Tunisia
buy false/fake ID card of Turkey
buy false/fake ID card of Turkmenistan
buy false/fake ID card of Tuvalu
buy false/fake ID card of Uganda
buy false/fake ID card of Ukraine
buy false/fake ID card of United Arab Emirates
buy false/fake ID card of United Kingdom
buy false/fake ID card of United States
buy false/fake ID card of Uruguay
buy false/fake ID card of Uzbekistan
buy false/fake ID card of Vanuatu
buy false/fake ID card of Vatican City
buy false/fake ID card of Venezuela
buy false/fake ID card of Vietnam
buy false/fake ID card of Yemen
buy false/fake ID card of Zambia
buy false/fake ID card of Zimbabwe
================================
fake Alabama ID fake Alaska ID fake Alberta ID fake Arizona ID fake
Arkansas ID fake Australian Capital ID fake British Columbia ID fake
California ID fake Colorado ID fake Connecticut ID fake Delaware ID fake
Florida ID fake Georgia ID fake Hawaii ID fake Idaho ID fake Illinois ID
fake Indiana ID fake Iowa ID fake Kansas ID fake Kentucky ID fake
Louisiana ID fake Maine ID fake Manitoba ID fake Maryland ID fake
Massachusetts ID fake Michigan ID fake Minnesota ID fake Mississippi ID
fake Missouri ID fake Montana ID fake Nebraska ID fake Nevada ID fake
New Brunswick ID fake Newfoundland ID fake New Hampshire ID fake New
Jersey ID fake New Mexico ID fake New South Wales ID fake New York ID
North Carolina ID fake North Dakota ID fake Nova Scotia ID fake Ohio ID
fake Oklahoma ID fake Ontario ID fake Oregon ID fake Pennsylvania ID
fake Prince Edward Island ID fake Quebec ID fake Queensland ID fake
Rhode Island ID

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

BUY FAKE ID CARD,SALE FALSE ID CARD,BUY FAKE ONLINE ID CARD, BUY FAKE ID UK
« Reply #14 on: April 13, 2018, 11:49:49 PM »