Author Topic: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya  (Read 21745 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

mImOsaPudiCa

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2490
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #15 on: August 04, 2011, 11:43:20 AM »
mungkin boleh cuba buat di lokasi yg kita nak mengundi
boleh juga cuba kalau ada dibuka kaunter oleh spr/parti politik untuk kemaskini tempat mengundi

dh pnh cuba.... dia suh tukar alamat gk....dia kta, klu syg nk tkr alamat yg ttulis kt ic.... tukr kt cip jer...yg tulis kt ic biar alamat lma....

WIN

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1056
  • Gender: Female
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #16 on: August 04, 2011, 01:11:35 PM »
Tahun lepas kat pasar mlm Bsp ada register nama utk kaw mengundi(tak ingat sgt), tp saya x boleh buat sebab bukan alamat sini. So kalau saya nak mengundi disini, kena tukar alamat di IC, kata petugas tulah. Kalau tak, kena mengundi di alamat dlm IC.

Jundullah_232

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 904
  • Gender: Male
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #17 on: August 04, 2011, 01:55:11 PM »
Assalamualaikum.. Nak mencelah skt..

Berdasarkan pengalaman mendaftarkan pengundi baru bagi wakil parti politik, banyak pertukaran polisi telah dilakukan oleh SPR utk penambahbaikan intergriti sistem pendaftaran berikutan beberapa tekanan yang diterima..

1) Untuk pengundi baru, mereka perlu memastikan alamat di IC merupakan alamat tempat yg mereka hendak mengundi. Pendaftaran boleh dibuat di mana2 kaunter SPR, POS dan wakil2 parti politik seperti mana yg pernah kami buka di pasar malam sebelum ini.

2) Bagi yang ingin tukar alamat, dahulu wakil2 politik boleh daftarkan melalui borang SPR, oleh kerana terlalu banyak kes tukar tempat mengundi yg tidak dapat kesahihan maka SPR hanya membenarkan pertukaran tempat mengundi melalui alamat yg terdapat pada IC dan hanya boleh dilakukan secara online di Pejabat SPR atau POS yg ada perkhidmatan.

3) Setiap pertukaran dan pendaftaran akan mengambil masa dalam 3 ke 6 bulan untuk disahkan dan senarai pengundi baru ini akan dikeluarkan SPR setiap 3 bulan sekali.

sebagai pemilih kita bertanggugjawab untuk memilih wakil kawasan kita ke persidangan parlimen dan dewan negeri.. Sebagai penduduk di kawasan ini kita berhak menentukan wakil kita, bukan kita tentukan wakil tempat org lain.. Klu tempat ibubapa kita adalah alasan.. Klu dh takde sesiapa kat sana tukarlah undi sini..

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #18 on: August 04, 2011, 04:28:07 PM »
Ha'a kan. Sib baik sedara mara, kebun dan dusun pusaka masih kat sana. Kalau tak, memang dah takde apa2. Nak buat camna, memang merantau. Tak sempat pilihanraya entah-entah kena pindah lagik. Biar je la kat sana.

pikiaq2006

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 23
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #19 on: August 04, 2011, 09:48:47 PM »
Ingat nak tukar lokasi mengundi ke Bangi.. pernah tanya kat JPN sebab nak tukar alamat dlm IC....
pastu, pegawai tu kata kena bayar kalau nak tukar alamat... kalau tak salah 20@30 hengget kot...
last2, tak jadi tukar lah sebab IC elok lagi... bukan ada rosak apa2 pun...

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #19 on: August 04, 2011, 09:48:47 PM »



jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ************
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Lokasi Mengundi PRU13 - Istimewanya mengundi di kampong.. :-)
« Reply #20 on: May 05, 2013, 01:52:12 AM »
Sebagai penduduk di kawasan ini kita berhak menentukan wakil kita, bukan kita tentukan wakil tempat org lain.. Klu tempat ibubapa kita adalah alasan.. Klu dh takde sesiapa kat sana tukarlah undi sini..
Ha'a kan. Sib baik sedara mara, kebun dan dusun pusaka masih kat sana. Kalau tak, memang dah takde apa2. Nak buat camna, memang merantau. Tak sempat pilihanraya entah-entah kena pindah lagik. Biar je la kat sana.

Sebab ada sedara-mara kat sana le kena ngundi sana..  ;D Kalo nasib dia, ada di kalangan sedara-mara yang nama sangkut jadi calon pilihan raya.. macam saye..  :D

Calon PR DUN tempat saya mengundi sedara dua pupu saya.. kate orang kampong tadi, "Takkan le sedare-mare tak magi undi kat dia kot..?"

Itu le istimewanya mengundi di kampong..  ;)
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #21 on: May 21, 2013, 05:23:59 PM »
klo kawan tukar ke alamat BBM pun parlimen n DUN tetap sama gak  :)

JoshuaGyra

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 1
  • I Love Putra Mahkota
Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #22 on: October 11, 2017, 07:40:17 AM »
Rugi orang Melayu kalau tak pergi daftar mengundi dan pergi mengundi.

Orang Melayu majoriti, undian orang Melayu mampu mengubah apa saja ketika pilihanraya.

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Proses Menukar Lokasi Daftar Undi utk Piliharan Raya
« Reply #22 on: October 11, 2017, 07:40:17 AM »