Author Topic: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA  (Read 12681 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

munira79

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 90
  • Gender: Female
    • ~ teholimausuam ~
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #90 on: September 07, 2011, 07:50:13 AM »
tambahan... ramai juga yg masih berhutang pelajaran contoh dgn PTPTN

tak bolehkah mereka ini dilangsaikan hutang mereka.. kerana kalau ikutkan salah satu golongan yg ditafsirkan boleh menerima zakat bawah Fisabillah... tapi sekali lagi jika wang zakat ada berlebihan

klu LZ leh langsaikn htg PTPTN.... mst ramai bratur nk amik borang... pas grad jer...bduyun2 kt pej LZ... mgkn sy salah sorg....  ;D

ehehe... betul tu, confirm ramai yg la yg sanggup queue kat LZS.
last year ada dgr talk dari LZS, rupa2nya depa ada bantuan pendidikan/pelajaran, especially utk mereka2 yg nak masuk U dgn syarat tak dpt bantuan kewangan dari institusi lain & pendapatan mak pak (atau diri sendiri kalau dah keje) kurang drp yg ditetapkan, yg ni termasuk dlm asnaf fisabilillah...

daddyvw

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6482
  • Waaa....ccCHA!!!
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #91 on: September 07, 2011, 08:48:40 AM »

Tinggi ilmu dia tu....


jangan camtu capt... riak kawan nanti kang... sian ler kat kawan...  :'( :'( :'( nawaitu hanya untuk berkongsi agar dapat ler kita sesama menggunakan saluran ini bagi mendekatkan diri kita dengan Allah dalam mencari redhaNya... ilmu datang hanya dari Allah... kawan cuma copy & paste jer...  ;D ;D ;D

mImOsaPudiCa

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2490
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #92 on: September 07, 2011, 11:34:57 AM »
tambahan... ramai juga yg masih berhutang pelajaran contoh dgn PTPTN

tak bolehkah mereka ini dilangsaikan hutang mereka.. kerana kalau ikutkan salah satu golongan yg ditafsirkan boleh menerima zakat bawah Fisabillah... tapi sekali lagi jika wang zakat ada berlebihan

klu LZ leh langsaikn htg PTPTN.... mst ramai bratur nk amik borang... pas grad jer...bduyun2 kt pej LZ... mgkn sy salah sorg....  ;D

ehehe... betul tu, confirm ramai yg la yg sanggup queue kat LZS.
last year ada dgr talk dari LZS, rupa2nya depa ada bantuan pendidikan/pelajaran, especially utk mereka2 yg nak masuk U dgn syarat tak dpt bantuan kewangan dari institusi lain & pendapatan mak pak (atau diri sendiri kalau dah keje) kurang drp yg ditetapkan, yg ni termasuk dlm asnaf fisabilillah...

tul tu munira...sy tau pn bila dh grad.... ekceli klu kita tau mna lubang nk g, xde masalah.... kkdg, yg x dpt bantuan ni org yg x tau mna nk gi dptkn... & ketua kg or sapa2 yg bkenaan kt kg tu x prihatin ngn masalah ank buah... cuma prihatin ngn perut sndri jer... ;D
kt kg makcik sy, dia dpt rm400 msa nk raya bru ni(dia bru kmatian suami awl thn aritu)...yg makcik sorg lg(juga seorg balu & kg lain)...x dpt apa2 pn.... so, sy rsa... bgantung pd kperihatinan tok ketua or org kuat kg gk kot...
« Last Edit: September 07, 2011, 11:40:18 AM by mImOsaPudiCa »

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2884
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #93 on: September 07, 2011, 03:06:59 PM »

Tinggi ilmu dia tu....


jangan camtu capt... riak kawan nanti kang... sian ler kat kawan...  :'( :'( :'( nawaitu hanya untuk berkongsi agar dapat ler kita sesama menggunakan saluran ini bagi mendekatkan diri kita dengan Allah dalam mencari redhaNya... ilmu datang hanya dari Allah... kawan cuma copy & paste jer...  ;D ;D ;D



tul tu..

Norfeal1980

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 918
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #94 on: September 07, 2011, 04:42:07 PM »
katanya pernah terjadi zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar... bukan mengatakan tiada orang miskin, tapi pertanyaan jika betul wang zakat melebihi jumlah yang diperlukan..apa jadi dgn duit tu?

sesuatu perkara yang tidak pernah berlaku dari wujudnya dunia ini - tiada orang miskin... kerana golongan kaya dan miskin saling lengkap melengkapi antara satu sama lain... bila Al Quran kata ia ADA, maka mustahil ia TIADA.. jadi, malas kawan nak jawab... lagipun, kawan pun tak pandai...

ermmm.. seingat saya zaman yg tuan maksudkan tu ialah zaman pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz (kerajaan Bani Umaiyyah) yg dia punya kutipan baitulmal melimpah-ruah sebab takde org miskin atau org yg layak menerima zakat zaman tu...

kalau yang ni kawan pernah dengar... ;D ;D ;D cuma pada masa itu, Baitulmal dikatakan penuh dengan harta zakat kerana tiada lagi orang yang mahu menerima zakat. Kebanyakannya sudah kaya ataupun sekurang-kurangnya boleh berdikari sendiri.. perlu diingat bahawa ini adalah salah satu kerajaan Islam yang besar... ini tidak pelik memandangkan Khalifah Umar sendiri hidup dalam kedaifan disebabkan beliau zuhud dunia... anak2 beliau juga tidak ditinggalkan harta... kawan boldkan ayat diatas tu kerana itu menunjukkan betapa zuhudnya juga rakyat dimana mereka sendiri pun tidak merasakan yang depa tu miskin untuk melayakkan depa pegi ambik harta zakat… kita ni plak, peti sejuk pun nak ditukar baru... benda yang kehendak pun dikatakan sebagai keperluan bagi justify nafsu kita untuk memilikinya... itulah soalannya dimana letaknya erti "cukup".. piker ler sendiri… kawan pun tak pandai... wallahuaqlam...

TERBAEEEEKKKKK...  :D
Tinggi ilmu dia tu....

Boleh ler jd penceramah agama nie  ;D ;D ;D
Yg penting kene dpt Tauliah dulu  ;)

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA
« Reply #94 on: September 07, 2011, 04:42:07 PM »



jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ************
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Dr MAZA - ULANGAN TERBARU
« Reply #95 on: April 29, 2014, 03:27:33 PM »

minit 16:00

Kadang-kadang sedih tengok dia bagi kenyataan.. nak dikatakan dia tahu lebih, tidak pulak diberi maklumat secara tepat.. bagaimana plak dengan maklumat yang sedia dipaparkan oleh organisasi kutipan zakat, sudah TIDAK BOLEH DIPERCAYAI ke..?  :-\

Wacana Sinar Ke 26: Bagaimana Ekonomi Islam Mampu Kawal Pasaran Bhg 4
« Last Edit: April 29, 2014, 03:34:54 PM by jabbar4aiman »
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ************
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: 'Ke mana perginya wang zakat kita?' - Kutipan & Agihan 2013 & 2012
« Reply #96 on: April 29, 2014, 03:37:52 PM »


Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ************
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Enakmen Jenayah Syariah berkenaan Pembayaran ZAKAT
« Reply #97 on: June 10, 2014, 07:25:01 PM »
Melayari laman e-Syariah JKSM hari ni terjumpa plak yang ni.. ramai yang tak tahu kot..

ENAKMEN 9 TAHUN 1995
ENAKMEN JENAYAH SYARIAH (SELANGOR) 1995

BAHAGIAN V - KESALAHAN PELBAGAI

Seksyen 37. Pungutan zakat atau fitrah tanpa diberikuasa.

Mana-mana orang yang memungut zakat atau fitrah atau menyebabkan dipungut zakat atau fitrah tanpa dia dilantik sebagai amil atau selainnya diberikuasa oleh Majlis adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
Sumber: http://www2.esyariah.gov.my/esyariah/mal/portalv1/enakmen2011/State_Enact_Ori.nsf/100ae747c72508e748256faa00188094/7b9650d84cbe7ea048257057000254e8?OpenDocument

Di Wilayah Persekutuan juga ada peruntukan bagi kesalahan yang serupa

AKTA 559
AKTA KESALAHAN JENAYAH SYARIAH (WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN) 1997

BAHAGIAN V - KESALAHAN PELBAGAI

Seksyen 33. Pemungutan zakat atau fitrah tanpa kuasa.

Mana-mana orang yang memungut zakat atau fitrah atau menyebabkan dipungut zakat atau fitrah tanpa dia dilantik sebagai amil atau selainnya diberikuasa oleh Majlis adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, dan Mahkamah hendaklah memerintahkan supaya pungutan itu dirampas dan dibayar ke dalam Kumpulan Wang yang ditubuhkan di bawah seksyen 60 Akta Pentadbiran.

Tapi di Wilayah ada seksyen tambahan untuk PEMBAYAR..

Seksyen 34. Pembayaran tak sah akan zakat atau fitrah.

Mana-mana orang yang membayar atau menyebabkan supaya dibayar zakat atau fitrah kepada mana-mana orang yang tidak diberikuasa secara sah untuk memunggut zakat atau fitrah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

Karimtoky

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 1
  • Gender: Male
  • I Love Putra Mahkota
Ke mana perginya wang zakat kita Dr MAZA
« Reply #98 on: October 21, 2017, 03:09:01 AM »
btul tu tuan bulat... yang paling penting msti satu je... kalo dah lebih dari satu tu bukan penting.... x gitu tuan bulat?
I recommend trying this forex trading system for profitable business

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Ke mana perginya wang zakat kita Dr MAZA
« Reply #98 on: October 21, 2017, 03:09:01 AM »