Author Topic: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim  (Read 3960 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ***********
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #30 on: 20 May, 11:04:13 AM »
mintak pencerahan. Maybank pelaburan sebanyak Rm470k tu mcm mana?  ::)

Pelaburan di Maybank tersebut memberikan pulangan hasil keuntungan lebih kurang RM 2,000 sebulan. Terma pelaburan adalah dari bulan ke bulan, maksudnya JK Pembinaan boleh mengeluarkan keseluruhan jumlah pelaburan pada bila2 masa diperlukan
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #31 on: 20 May, 11:19:20 PM »
mintak pencerahan. Maybank pelaburan sebanyak Rm470k tu mcm mana?  ::)

Pelaburan di Maybank tersebut memberikan pulangan hasil keuntungan lebih kurang RM 2,000 sebulan. Terma pelaburan adalah dari bulan ke bulan, maksudnya JK Pembinaan boleh mengeluarkan keseluruhan jumlah pelaburan pada bila2 masa diperlukan

pelaburan berlandaskan syariah ker? nak kata FD pun bkn  :D :D

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ***********
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #32 on: 20 May, 11:23:47 PM »
mintak pencerahan. Maybank pelaburan sebanyak Rm470k tu mcm mana?  ::)

Pelaburan di Maybank tersebut memberikan pulangan hasil keuntungan lebih kurang RM 2,000 sebulan. Terma pelaburan adalah dari bulan ke bulan, maksudnya JK Pembinaan boleh mengeluarkan keseluruhan jumlah pelaburan pada bila2 masa diperlukan

pelaburan berlandaskan syariah ker? nak kata FD pun bkn  :D :D

Mesti le beb.. akaun pelaburan pon dalam Maybank Islamic..
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

norian

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 77
  • Gender: Female
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #33 on: 07 Jun, 10:44:00 AM »
Assalammualaikum....

saya ni hanya nak bertanya jer... (soalan **** jer pun.. Hanya sekadar nk tau)  1. kenapa mesti tunggu cecah 1juta baru boleh buat masjid? 2. kalau  buat sederhana dulu tak boleh, ya? nanti tambahlah sikit2 ikut kemampuan.

(sekali lagi maafkan saya kalau tersilap tanya,sekadar nak tau aje. lagipun nampaknya dah dibersihkan kawasan tu. dah nak mula binalah agaknya, ya)

Tetikus Hensem

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1026
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #34 on: 07 Jun, 11:55:53 AM »
kenapa mesti tunggu cecah 1juta baru boleh buat masjid?
Sebab tak nak jadi projek terbengkalai...
Sebab tak nak jadi projek berhutang...
Tak berkat nanti masjid ni... ;D

kalau  buat sederhana dulu tak boleh, ya?
Ikut plan...
Susah ler kalau buat kerja separuh-separuh...

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #35 on: 07 Jun, 12:29:54 PM »
maybe groundwork + consultation fee tu dah lebih sejuta  ;D ;D

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ***********
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #36 on: 07 Jun, 12:36:44 PM »
maybe groundwork + consultation fee tu dah lebih sejuta  ;D ;D

Betoi.. betoi.. sazz memang pandai..  ;D
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

Atan

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 242
  • GP800
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #37 on: 07 Jun, 12:56:35 PM »
pendapat saya...buat je dulu..naik tiang ke apa ke...ini dah dekat nak pilihanraya...masa tu nanti kita minta la peruntukkan kerajaan....

norian

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 77
  • Gender: Female
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #38 on: 07 Jun, 01:24:41 PM »
terima kasih. InsyaALLAH kalau ada yang bertanya saya (selalunya anak-anak saya jer) akan adalah jawapan saya nanti. Kalau saya musykil/tak dapat jawap pertanyaan tersebut.... saya tanya kat sini lagilah  ;)

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ***********
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #39 on: 07 Jun, 01:34:23 PM »
Assalammualaikum....

saya ni hanya nak bertanya jer... (soalan **** jer pun.. Hanya sekadar nk tau)  1. kenapa mesti tunggu cecah 1juta baru boleh buat masjid? 2. kalau  buat sederhana dulu tak boleh, ya? nanti tambahlah sikit2 ikut kemampuan.

(sekali lagi maafkan saya kalau tersilap tanya,sekadar nak tau aje. lagipun nampaknya dah dibersihkan kawasan tu. dah nak mula binalah agaknya, ya)
Terima kasih kerana bertanya.. dah lama takde orang berminat nak tanya pasal Masjid ni..  ;D

1. Kos keseluruhan pembinaan telah dikira dan ditetapkan sebanyak lebih kurang RM7 juta ketika Arkitek Perunding merencana pelan bangunan dahulu.. AJK Pembinaan mengambil keputusan bahawa RM 1 juta adalah jumlah minima yang perlu ada untuk memulakan proses pembinaan dengan penuh konfiden (bahawa duit cukup untuk bayar kepada kontraktor). Dan keputusan JK Pembinaan sememangnya wajar kerana kos untuk kerja cerucuk dan hoarding yang akan dimulakan sedikit masa lagi pon sudah cecah hampir tujuh angka.

2. Sederhana tu agak subjektif, sebab dalam keadaan sekarang solat Jumaat di 4 lokasi dalam Komuniti Putra-Mahkota PMC (Masjid KUIS, Surau As-Syakirin BSP, Surau Al-Ikhlas TIP & Surau Ar-Raudhah BBM) pun rasanya melimpah ruah di semua lokasi sebab tak cukup ruang.. Oleh itu, kalau cakap nak buat Masjid untuk 1,000 jemaah dulu kemudian besarkan pon rasanya kemungkinan besar tak cukup ruang juga.

Oleh itu, ketika buat requirement untuk design Masjid Al-Mustaqim dahulu (saya belum masuk jadi AJK lagi) telah ditetapkan bahawa masjid perlu boleh menampung lebih kurang 3,000 jemaah supaya semua jemaah kariah dapat beribadah dengan selesa, setidak-tidaknya dapat solat Jumaat DALAM bangunan masjid.. bukannya bentang sejadah atas kaki lima/jalan raya/padang rumput tepi masjid.


Berkenaan kos pula, Surau Sayyidina Umar Al-Khattab (SUAK - terbaru dibina di PMC) yang boleh menempatkan lebih kurang 300 jemaah kosnya mencecah RM600,000.00 (lihat fotonya di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5775.0). Jadi rasanya wajarlah kos masjid yang menampung 3,000 jemaah (10 kali ganda SUAK) dibina pada harga RM7 juta.

Boleh baca maklumat lain berkenaan Pembinaan Masjid Al-Mustaqim dalam topik2 di bawah:
a. Lakaran Design Masjid --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5639.msg59983#msg59983
b. Timeline Pembinaan Masjid di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5628.msg67695#msg67695
c. Update Status Pembinaan (Nov 2010) di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5822.msg61204#msg61204

Pegawai Penerangan
Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
Bandar Seri Putra
« Last Edit: 18 Jul, 09:49:02 PM by jabbar4aiman »
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #40 on: 07 Jun, 03:47:33 PM »
Surau al-buhairah (seksyen 6) agak besar dan mampu menempatkan 300 jemaah pada satu-satu masa dan mungkin lebih lagi. xde perancangan ker untuk adakan solat jumaat kat situ. ikutkan jumlah kariah pun dah lebih 40 orang.  ;D ;D

Tetikus Hensem

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1026
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #41 on: 07 Jun, 03:54:37 PM »
ikutkan jumlah kariah pun dah lebih 40 orang...
Kat Vista ni pun dah lebih 40 orang...
Kalau ikut bilangan dah boleh buat solat Jumaat...
Silap haribulan, JAIS datang serbu... ;D

jabbar4aiman

  • Anak Lambor Kanan Kiri..
  • Global Moderator
  • Laksamana
  • ***********
  • Posts: 1763
  • Gender: Male
  • Bujang tiga ber-anak tiga.. ( ^ - ^ )
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #42 on: 07 Jun, 04:38:57 PM »
Surau al-buhairah (seksyen 6) agak besar dan mampu menempatkan 300 jemaah pada satu-satu masa dan mungkin lebih lagi. xde perancangan ker untuk adakan solat jumaat kat situ. ikutkan jumlah kariah pun dah lebih 40 orang.  ;D ;D

Salah topik ni sazz.. kena le tanye group kat BBM, esp dalam thread Masjid At-Taqwa..
« Last Edit: 07 Jun, 05:08:16 PM by jabbar4aiman »
Unlearn what U Learned and Relearn what U Need

sazzahan

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2916
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #43 on: 07 Jun, 04:58:30 PM »
Surau al-buhairah (seksyen 6) agak besar dan mampu menempatkan 300 jemaah pada satu-satu masa dan mungkin lebih lagi. xde perancangan ker untuk adakan solat jumaat kat situ. ikutkan jumlah kariah pun dah lebih 40 orang.  ;D ;D

Salah topik ni sazz.. kena le tanye group kat BBM, esp dalam thread MAsjid At-Taqwa..

masjid at-taqwa tu lambat lagi kot. siapkan satu persatu dulu baru tak serabut nak solat jumaat kat mana.  ;)

mancis

  • Global Moderator
  • Penghulu
  • ************
  • Posts: 275
Re: Komen tentang Dana Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
« Reply #44 on: 08 Jun, 07:10:50 PM »
Assalammualaikum....

saya ni hanya nak bertanya jer... (soalan **** jer pun.. Hanya sekadar nk tau)  1. kenapa mesti tunggu cecah 1juta baru boleh buat masjid? 2. kalau  buat sederhana dulu tak boleh, ya? nanti tambahlah sikit2 ikut kemampuan.

(sekali lagi maafkan saya kalau tersilap tanya,sekadar nak tau aje. lagipun nampaknya dah dibersihkan kawasan tu. dah nak mula binalah agaknya, ya)
Terima kasih kerana bertanya.. dah lama takde orang berminat nak tanya pasal Masjid ni..  ;D

1. Kos keseluruhan pembinaan telah dikira dan ditetapkan sebanyak lebih kurang RM7 juta ketika Arkitek Perunding merencana pelan bangunan dahulu.. AJK Pembinaan mengambil keputusan bahawa RM 1 juta adalah jumlah minima yang perlu ada untuk memulakan proses pembinaan dengan penuh konfiden (bahawa duit cukup untuk bayar kepada kontraktor). Dan keputusan JK Pembinaan sememangnya wajar kerana kos untuk kerja cerucuk dan hoarding yang akan dimulakan sedikit masa lagi pon sudah cecah hampir tujuh angka.

2. Sederhana tu agak subjektif, sebab dalam keadaan sekarang solat Jumaat di 4 lokasi dalam Komuniti Putra-Mahkota PMC (Masjid KUIS, Surau As-Syakirin BSP, Surau Al-Ikhlas TIP & Surau Ar-Raudhah BBM) pun rasanya melimpah ruah di semua lokasi sebab tak cukup ruang.. Oleh itu, kalau cakap nak buat Masjid untuk 1,000 jemaah dulu kemudian besarkan pon rasanya kemungkinan besar tak cukup ruang juga.

Oleh itu, ketika buat requirement untuk design Masjid Al-Mustaqim dahulu (saya belum masuk jadi AJK lagi) telah ditetapkan bahawa masjid perlu boleh menampung lebih kurang 3,000 jemaah supaya semua jemaah kariah dapat beribadah dengan selesa, setidak-tidaknya dapat solat Jumaat DALAM bangunan masjid.. bukannya bentang sejadah atas kaki lima/jalan raya/padang rumput tepi masjid.


Berkenaan kos pula, Surau Sayyidina Umar Al-Khattab (SUAK - terbaru dibina di PMC) yang boleh menempatkan lebih kurang 300 jemaah kosnya mencecah RM600,000.00 (lihat fotonya di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5775.0). Jadi rasanya wajarlah kos masjid yang menampung 3,000 jemaah (10 kali ganda SUAK) dibina pada harga RM7 juta.

Boleh baca maklumat lain berkenaan Pembinaan Masjid Al-Mustaqim dalam topik2 di bawah:
a. Lakaran Design Masjid --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5639.msg59983#msg59983
b. Timeline Pembinaan Masjid di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5628.msg67695#msg67695
c. Update Status Pembinaan (Nov 2010) di sini --> http://putra-mahkota.com/forum/index.php?topic=5822.msg61204#msg61204

Pegawai Penerangan
Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Mustaqim
Bandar Seri Putra


Terima kasih atas penerangan panjang lebar, senang faham basis pembinaan masjid.... rupanya untuk 3000 jemaah masjid kita ni.... harga RM 7 juta.... rasa mcam oke jugak... sebab ada satu lagi masjid nak bukak, bandar bukit raja, untuk 4500 jemaah, harga RM 15 juta... so per jemaah masjid kita lebih kompetitif lah :)
« Last Edit: 16 Jul, 10:50:00 AM by jabbar4aiman »