Author Topic: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA  (Read 7004 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wanna be R3 owner

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 126
CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« on: May 28, 2009, 06:45:58 PM »
Assalamualaikum,

Saya mula berpindah di Bukit mahkota pada Awal Mac 2009. Bukit Mahkota ni memang tempat yang saya betul2 jatuh hati. Itu sebab punya jauh cari rumah last2 jumpa di sini jugak. Saya cuma nak kongsikan pengalaman saya memandu di kawasan Bukit Mahkota. Berdasarkan pengalaman saya cara pemanduan (tak tau la penduduk ke bukan) perlu ditingkatkan sikit etikanya. Saya pernah dipintas dengan "ganas" di simpang seksyen 6, dihon di bulatan, dilampu2 di kawasan kedai dan dicucuk2. Kadang2 hilang sabar jugak. Tapi bila terfikir cara kita respond terasa **** pulak kenapa nak buat perkara yang kita tak suka orang lain buat. Untuk makluman semua mungkin saya bawa perlahan, tapi pada saya 60km - 80km kawasan perumahan tu dah kira ok la. Itupun laju sebenarya. Semalam dah nampak kucing terbaring kat jalan. Itu pasal laju la tu. Pada saya 60kms dah okay. Minta maaf pada siapa yang kurang sabar memandu belakang saya pada kelajuan 60kms sebab saya bawa anak setiap kali pergi kerja dan balik. Jalan Bukit Mahkota ni faham2 je la lepas lubang, tampal jadi bonggol bukannya jadi elok. Jangan pandang rendah pemandu yang perlahan mungkin dia lebih mahir atau expert dari kita, cuma mungkin pemandu tu dah faham beza di kawasan perumahan, jalan kosong, lebuhraya dan juga di track. Saya dengan rendah diri mengingatkan diri sendiri dan sesiapa yang terlibat supaya lebih bersabar dan bertimbangrasa di kawasan perumahan kita. Kita semua berjiran mungkin satu hari nanti kita akan memerlukan bantuan satu sama lain. Kalau bukan jiran tu tak tau le nak ambik tindakan macam mana. Doa aje la...

Wassalam.

CheGu

  • Guest
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #1 on: June 19, 2009, 11:12:09 PM »
Assalamualaikum,

Saya mula berpindah di Bukit mahkota pada Awal Mac 2009. Bukit Mahkota ni memang tempat yang saya betul2 jatuh hati. Itu sebab punya jauh cari rumah last2 jumpa di sini jugak. Saya cuma nak kongsikan pengalaman saya memandu di kawasan Bukit Mahkota. Berdasarkan pengalaman saya cara pemanduan (tak tau la penduduk ke bukan) perlu ditingkatkan sikit etikanya. Saya pernah dipintas dengan "ganas" di simpang seksyen 6, dihon di bulatan, dilampu2 di kawasan kedai dan dicucuk2. Kadang2 hilang sabar jugak. Tapi bila terfikir cara kita respond terasa **** pulak kenapa nak buat perkara yang kita tak suka orang lain buat. Untuk makluman semua mungkin saya bawa perlahan, tapi pada saya 60km - 80km kawasan perumahan tu dah kira ok la. Itupun laju sebenarya. Semalam dah nampak kucing terbaring kat jalan. Itu pasal laju la tu. Pada saya 60kms dah okay. Minta maaf pada siapa yang kurang sabar memandu belakang saya pada kelajuan 60kms sebab saya bawa anak setiap kali pergi kerja dan balik. Jalan Bukit Mahkota ni faham2 je la lepas lubang, tampal jadi bonggol bukannya jadi elok. Jangan pandang rendah pemandu yang perlahan mungkin dia lebih mahir atau expert dari kita, cuma mungkin pemandu tu dah faham beza di kawasan perumahan, jalan kosong, lebuhraya dan juga di track. Saya dengan rendah diri mengingatkan diri sendiri dan sesiapa yang terlibat supaya lebih bersabar dan bertimbangrasa di kawasan perumahan kita. Kita semua berjiran mungkin satu hari nanti kita akan memerlukan bantuan satu sama lain. Kalau bukan jiran tu tak tau le nak ambik tindakan macam mana. Doa aje la...

Wassalam.

Sebenarnya jalan kat area bkt mahkota ni 5, 6 tahun dulu aman drp pemandu2 yg 'kurang' etikanya..
Kat sini ramai penghuni pergi dan balik dr keja je yg guna jln2 sini..
Sekarang ni bkt mahkota dah dikenali ramai. Semua dah tahu boleh lalu jln pintas kat cni kalau nak ke nilai dan sebaliknya...
Ada jugak yg guna jln sbg alternatif mngelak jem kat highway. Kesimpulannya, kalau dah nama jln pintas dan laluan alternatif, mereka2 akan tekan pedal myk semahunya supaya cepat sampai destinasi tanpa hirau pengguna2 lain terutama penduduk cni...
Sy pun penah gak kena hi-beam dgn spesies ni masa bwk 60-70km/j, tp sy lg perlahankan kenderaan. Kalau diorang hon sy hon balik.. buat dek je dgn diorg ni..
Nak mrh pun xguna.. Ada yg bertali leher, berketayap dan berserban, berpurdah tp perangai sebenar adalah semasa memandu...
Maaflah kalau ada yg terasa...
Xkan dah langgar mati anak orang br nak reduce speedometer tu..
Jd sama2lah kita fikirkan... InsyaAllah aman hidup ni.. Amin

kedainasfa

  • ALPHA LIPID LIFLINE
  • Hulubalang
  • *****
  • Posts: 595
  • Gender: Male
  • Slim Diet 2
    • alpha lipid & slim diet 2
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #2 on: June 20, 2009, 12:50:02 AM »


Sebenarnya jalan kat area bkt mahkota ni 5, 6 tahun dulu aman drp pemandu2 yg 'kurang' etikanya..
Kat sini ramai penghuni pergi dan balik dr keja je yg guna jln2 sini..
Sekarang ni bkt mahkota dah dikenali ramai. Semua dah tahu boleh lalu jln pintas kat cni kalau nak ke nilai dan sebaliknya...
Ada jugak yg guna jln sbg alternatif mngelak jem kat highway. Kesimpulannya, kalau dah nama jln pintas dan laluan alternatif, mereka2 akan tekan pedal myk semahunya supaya cepat sampai destinasi tanpa hirau pengguna2 lain terutama penduduk cni...
Sy pun penah gak kena hi-beam dgn spesies ni masa bwk 60-70km/j, tp sy lg perlahankan kenderaan. Kalau diorang hon sy hon balik.. buat dek je dgn diorg ni..Nak mrh pun xguna.. Ada yg bertali leher, berketayap dan berserban, berpurdah tp perangai sebenar adalah semasa memandu...
Maaflah kalau ada yg terasa...
Xkan dah langgar mati anak orang br nak reduce speedometer tu..
Jd sama2lah kita fikirkan... InsyaAllah aman hidup ni.. Amin
[/quote]

saya sokong....saya pun buat camtu gak

login

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 36
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #3 on: June 20, 2009, 12:53:22 AM »
yelah, tgk yg ikut short cut ni mcm org luar .bwk mcm hantu, laju2 plak tu..lebih2  lg kat roundbout seksyen 6 menuju ke nilai 3 tu.. seram je dorg speed kat situ..terkulat2 tgk dorg bwk laju..

i cdgkan buat bonggol byk2..supaya dorg bwk dgn berhemah..kot nk bwk laju bair rosak kete dorg..heheh..

yelah kat kwsan perumahab mana bole bwk laju2..risau

kedainasfa

  • ALPHA LIPID LIFLINE
  • Hulubalang
  • *****
  • Posts: 595
  • Gender: Male
  • Slim Diet 2
    • alpha lipid & slim diet 2
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #4 on: June 20, 2009, 12:58:21 AM »
ye lah.... dorang ni bawak laju2 dari atas bukit tu.yang kita ni konar (kat roundaboud)ke seksyen 6 ni jd risau plak,kita plak yang kene slow2 n hati2

kedainasfa

  • ALPHA LIPID LIFLINE
  • Hulubalang
  • *****
  • Posts: 595
  • Gender: Male
  • Slim Diet 2
    • alpha lipid & slim diet 2
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #5 on: June 20, 2009, 01:00:34 AM »
dorang memang bawak laju2 tu yang ramai masuk dalam roundabout seksyen 6 tu.saya rasa sume yang masuk tu orang luar coz dia xtau da roundabout tu kan.

zarin

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 139
  • Gender: Male
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #6 on: June 20, 2009, 12:20:22 PM »
Setuju dgn had laju 60-80km/j  ;D
Setuju juga dgn kenyataan bahawa kebanyakan yang bawa laju ini adalah bukan dari penduduk tetap Bukit Mahkota... mereka ini guna jalan persendirian bukit mahkota ini sbg jalan pintas ke Nilai.. paling gerun tgk lori lori pasir dan bancuh simen dari Nilai utk projek pembinaan di kawasan sekitar ..
sepatutnya jalan utama bukit mahkota ini dah dapat iktiraf/ diklasifikasikan sbg  jalan persekutuan/negeri daripada jalan persendirian so kos dan jadual penyelenggaraannya adalah berkala dan dibiayai oleh JKR/kerajaan negeri.. dan kualiti nya juga setara dgn jalan spt kat lampu isyarat putra mahkota.. pendapat saya lah  ;D

Trojan5

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2668
  • Gender: Male
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #7 on: June 20, 2009, 12:49:30 PM »
Setuju dgn had laju 60-80km/j  ;D
Setuju juga dgn kenyataan bahawa kebanyakan yang bawa laju ini adalah bukan dari penduduk tetap Bukit Mahkota... mereka ini guna jalan persendirian bukit mahkota ini sbg jalan pintas ke Nilai.. paling gerun tgk lori lori pasir dan bancuh simen dari Nilai utk projek pembinaan di kawasan sekitar ..
sepatutnya jalan utama bukit mahkota ini dah dapat iktiraf/ diklasifikasikan sbg  jalan persekutuan/negeri daripada jalan persendirian so kos dan jadual penyelenggaraannya adalah berkala dan dibiayai oleh JKR/kerajaan negeri.. dan kualiti nya juga setara dgn jalan spt kat lampu isyarat putra mahkota.. pendapat saya lah  ;D


Dah dikira terlalu laju utk jln dlm kg..... rasenye yg lebih sesuai 40-50km/j je...

kiroroe

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 231
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #8 on: June 20, 2009, 03:02:15 PM »
buat bonggol je...depan kedai satu...depan setiap simpang seksyen 1....nak tambah perisa..naikkan signboard (" Had Laju 60km/j, ini kawasan perumahan" )

Trojan5

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2668
  • Gender: Male
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #9 on: June 20, 2009, 03:20:13 PM »
Quote from: kiroroe link= topic=1614.msg16272#msg16272 date=1245481335
buat bonggol je...depan kedai satu...depan setiap simpang seksyen 1....nak tambah perisa..naikkan signboard (" Had Laju 60km/j, ini kawasan perumahan" )

Apa kejadahnya nk wat bonggol........ jln tu sendiri dah cukup beralun-alun..... dh macam bonggol gak tu.....  ;D

zarin

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 139
  • Gender: Male
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #10 on: June 20, 2009, 03:47:53 PM »
hahahha...
jalan yang sgt beralun di tambah dgn selekoh selekoh yang tajam serta tanpa tanpa garisan putih di tengah mahupun  tepi jalan sudah cukup utk membuat penduduk BBM utk lebih berhati hati  ;D

login

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 36
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #11 on: June 20, 2009, 04:15:19 PM »
walapon beralun, ada gak yg tetap speed mcm kat litar f1, takde pun yg behati2 :-\

Trojan5

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2668
  • Gender: Male
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #12 on: June 20, 2009, 05:24:17 PM »
Betul tu... Penduduk BBM dh biasa.... tp yg tak biasa tu yg bawak laju tak hengat pye... ;D ;D ;D ;D

kedainasfa

  • ALPHA LIPID LIFLINE
  • Hulubalang
  • *****
  • Posts: 595
  • Gender: Male
  • Slim Diet 2
    • alpha lipid & slim diet 2
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #13 on: June 20, 2009, 09:53:17 PM »

Dah dikira terlalu laju utk jln dlm kg..... rasenye yg lebih sesuai 40-50km/j je...

setuju.......saya rasa 50km/j pun dh cukup dah

CheGu

  • Guest
Re: CARA PEMANDUAN DI BUKIT MAHKOTA
« Reply #14 on: June 21, 2009, 01:22:53 AM »

Dah dikira terlalu laju utk jln dlm kg..... rasenye yg lebih sesuai 40-50km/j je...

setuju.......saya rasa 50km/j pun dh cukup dah

Sokong 100%..  ;D