Author Topic: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...  (Read 9657 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« on: 31 Aug, 11:59:34 PM »
salam, sy ad seorg kenalan wanita yg tnggl di rumah flat sek 4. tp mslhnye kwn serumah kepada kwn sye ni kerap kali membawa kawan lelekinya untuk masuk dan tidur di rumah tu. sy d[t thu, jwtn kuasa pnddk dh pnh menegur lelaki terbabit tp msh x mengglkn ksn. sehngga skrg lelaki terbabit masih laki kerap mengunjungi rumah tu. sy pnh juga melaporkn kepada jais, ttp mrk kte tnngu sehngga psngn 2 berduaan dlm blk @ tdr bersama br blh ambl tndkn, apa yang patu saya buat?
 :(
 ???

wanna be R3 owner

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 126
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #1 on: 01 Sep, 08:13:16 AM »
Tanya dia dulu sape lelaki tu. Mana tahu kalau2 dia kawin senyap2 dan rahsiakan dari pengetahuan org lain atas sbb tertentu. Nanti tak pasal kita mengganggu orang buat projek halal ;D . Sangka baik dulu, rasulullah S.A.W sentiasa bersangka baik dan ada kisah seorang mengaku depan rasullullah bahawa dia telah berzina. 3 kali rasullullah bertanya betul ke engkau telah berzina(baca dalam majalah solusi) terlupa dah ceritanya, Ustaz Zahazan pun ada cerita dalam tafsirul quran waktu pagi. kalau bukan mahram, nasihat sekali dan kalau tak masuk jugak laporkan pada jais (buat le perancangan sikit). P/S (Rindunya kepimpinan Rasullullah...... penuh pekerti dan berhikmah, bukannya mcm pemimpin zaman sekarang ni... Semoga dapat berjumpa baginda di Akhirat nanti. Amin)

kiroroe

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 231
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #2 on: 01 Sep, 09:32:08 AM »
kena guna cara berhemah masa tanya tu...nanti dia suspect awak asyik tanye je....kalau pepehal...dia salahkan awak la walaupun awak tak ambil tindakan apa2

hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #3 on: 01 Sep, 12:05:55 PM »
sy mmg knl pasangan 2 dr dlu lg... cnfrm dorg xkhwn lg... klu dh khwn xde mslh...

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #4 on: 01 Sep, 12:15:29 PM »
cara yg terbaik adalah menasihatkan mereka sebelum mereka terus membuat perkara mungkar.


hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #5 on: 04 Sep, 06:39:26 PM »
nsht pun xmkn saman

Trojan5

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2668
  • Gender: Male
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #6 on: 05 Sep, 02:22:00 PM »
Cara baik xjalan....

buat cenggini......

Bila dia berdua ada rumah.... ajak yg lain keluar....

Pastu telepon JAIS...... biar diaorang kantul..... abis cerita...  ;)

Tp harus diingat.... kekadang JIAS datang lambat sket.... jd timing tu penting...

hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #7 on: 05 Sep, 03:03:42 PM »
mmg plan mcm 2 pun, dh cal n bncng dgn jais dh tp kne tng ms yg ssi

Matahati

  • Global Moderator
  • Bendahara
  • ************
  • Posts: 1947
  • Gender: Male
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #8 on: 05 Sep, 03:20:06 PM »
mmg plan mcm 2 pun, dh cal n bncng dgn jais dh tp kne tng ms yg ssi

keluar topik sikit...

hatimalaya....minta maaf, saranan sy....jika menulis kalau boleh jangan terlalu gunakan bahasa sms. Lebih cantik dan mudah di faham jika gunakan perkataan penuh... ;D
Blog Pelita Hati ~ Surah Yassin :::: Blog Emas & Dinar ~ TanganEmas

hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #9 on: 05 Sep, 03:21:57 PM »
ok sorry2...
akan di perbetulkan...

Matahati

  • Global Moderator
  • Bendahara
  • ************
  • Posts: 1947
  • Gender: Male
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #10 on: 05 Sep, 03:25:51 PM »
Terima kasih hatimalaya...bukan apa...kat forum nii ada pakcik makcik yg kurang faham bahasa sms termasuk pakcik  ;D
Blog Pelita Hati ~ Surah Yassin :::: Blog Emas & Dinar ~ TanganEmas

hatimalaya

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • Gender: Male
    • padibiz
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #11 on: 05 Sep, 03:29:16 PM »
 teguran di terima dengan hati yang terbuka demi nak memeriahkan lagi forum ini...
:)

Trojan5

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2668
  • Gender: Male
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #12 on: 05 Sep, 05:03:23 PM »
Terima kasih hatimalaya...bukan apa...kat forum nii ada pakcik makcik yg kurang faham bahasa sms termasuk pakcik  ;D

 :D :D :D ;D ;D

Sy pun....... huru-hara nk baca....

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #13 on: 06 Sep, 07:07:57 AM »
Boleh tahu ke blok mana berlaku mende ni? Kalau dapat pm saya nombor rumahnya sekali.  >:(

binjai

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 178
  • KEMATIANMU SEMAKIN HAMPIRRR...!!!
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #14 on: 07 Sep, 04:07:31 PM »
Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka dia hendaklah menegah kemungkaran itu dengan tangannya iaitu kuasanya. Jika tidak mampu, hendaklah ditegah dengan lidahnya. Kemudian kalau tidak mampu juga, hendaklah ditegah dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.

penduduk setempat wajib ambil tindakan...berbincang dgn AJK surau dan Persatuan penduduk bagaimana nak cegah perkara tersebut....jgn biarkan...boleh menjadi asbab dtgnya bala Allah swt kpd semua penduduk kalau dibiarkan....