Author Topic: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...  (Read 9658 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rosmah

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 30
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #15 on: 30 Sep, 12:01:25 PM »
salam...boleh tau blok mana...

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #16 on: 09 Oct, 12:52:36 PM »
salam...boleh tau blok mana...

kan stiap blok ada ketua..so ketua blok kene main peranan ler. Masa lelaki tu dtg, mmber serumah panggil ketua blok then selesaikan isu nih.
kt blok sy pun dlu ada gak..lecturer lagik...dah puas nasihat x mkn gak, report kt JAIS, haa...kena tangkap.

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #17 on: 09 Oct, 04:53:48 PM »
Tu la pasal Cik Melah.... diorang tak bagi tau apa alamatnye...karang salah serbu kite gak disalahkan... harap TT @ Tuan Tanah yang bukak thread bagi ler jawapan jelas ke kabur2 pun tak ape.

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #18 on: 15 Oct, 01:51:14 PM »
Tu la pasal Cik Melah.... diorang tak bagi tau apa alamatnye...karang salah serbu kite gak disalahkan... harap TT @ Tuan Tanah yang bukak thread bagi ler jawapan jelas ke kabur2 pun tak ape.

itu laa..nk mintak tolong..tp maklumat tak lengkap..payah ler org nak tolong. klu takut identiti sape hatimalaya tu di kenali..jumpa jer ngan en suffian kite nih...klu pompuan nak jumpa sy pun bleh..cz saya pun ada kenal org JAIS ni. Insya Allah..mari ler kite sesama benteras perkara mungkar i.e khalwat dn zina ni. La ni Allah bayar cash utk stiap dosa yg di laku kan.

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #19 on: 11 Nov, 05:00:27 PM »
Dua tiga hari lepas ada orang surau nak gi serbu rumah kat blok C....tapi mamat lelaki yang selalu merayap kat rumah pompuan tu slalu datang kol 1 pagi. Esok nak gi kerja, so malam kene tido awal. Tak dapek nak mengendap...tukang ngendap dah tido! hahaha...

kalo ada info dan nak buat serbuan bolehlah calling-calling. Tinggal lagi....sedar-tak sedar tu citer lain  :P

emilda

  • Guest
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #20 on: 20 Feb, 01:16:48 PM »
Boleh tahu ke blok mana berlaku mende ni? Kalau dapat pm saya nombor rumahnya sekali.  >:(

salam.. mm, saya ada dengar cerita ada pasangan yg kena cekup kat flat mahkota.. cerita ni yang kes tu ke??

ayiesal

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2107
  • Gender: Male
  • Rimbun Suria
    • True Journey Begins
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #21 on: 20 Feb, 02:42:18 PM »
ishh... jais pon buleh tunggu dan lihat jer. Mungkin jiran sekeliling buleh serbu dgn AJK masjid/surau.

emilda, hai  :D. Kene cekup, padan dengan muka diorang. Sepandai pandai tupai melompat, jatuh juge ke tanah  :P

emilda

  • Guest
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #22 on: 22 Feb, 09:15:21 AM »
ishh... jais pon buleh tunggu dan lihat jer. Mungkin jiran sekeliling buleh serbu dgn AJK masjid/surau.

emilda, hai  :D. Kene cekup, padan dengan muka diorang. Sepandai pandai tupai melompat, jatuh juge ke tanah  :P

hi ayiesal   ;D
saya rasa isu ni boleh diselesaikan dgn cara sgt hemah.. kalau nk tanya pd saya yg tak berapa pandai ni la.. saya akan syorkan begini:- 1) mintak tolong kawan kpd pasangan bkenaan ATAU seorg AJK yg dihormati di masyarakat tu (tak payah ramai sorg pn cukup) supaya tanyakn dulu utk kenalpasti (senyap2 je).. (entah2 ada muhrim sekali dlm rumah tu cth: adik abang kakak)... katakan kita diberi kuasa utk bertanyakn atas laporan jiran2 sekeliling...
2) kalau confirm bdua je, so bagilh nasihat agama/amaran (2 kali) supaya tak buat lg... katakan kita bukan nk aibkan dia cuma nk tolong dia.. kalau tak, nnt kena tangkap, mereka ber2 jugak yg malu nnt... katakan kalau msih tak berubah pihak AJK akan ambil tindakan JAIS... so dgn cara ni mereka tentu beringat jugak, so kes pn selesai.. kita dapat pahala.. mereka pn tak aib dgn masyarakat, masih boleh bergaul dgn jiran2... SEBAB AGAMA ADALAH NASIHAT... hatta undang2 Hudud pun bukan nk hukum org sgt, tp Maqosidnya nk didik masyarakat.. GUNA AGAMA BUKAN UNTUK MENGHUKUM, TAPI ATAS DASAR SERUAN KEBAIKAN..
3) kalau blarutan... so baru boleh guna JAIS.. (last action)

emilda

  • Guest
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #23 on: 22 Feb, 09:34:04 AM »
tapi kalau dah satu nasihat/amaran pun kita tak pernah beri... lepas tu mengendap2 mencari kesalahan org... teragak nk cekup, terus cekup ramai2... walaupun mereka betul2 bsalah, tp cara kita pulak tak betul/ tak berhemah... mereka dh tentu tak berakhlak, dgn kita2 sekali jugak tak berakhlak.. w'laupun mmg boleh selesai masalah (tu pun kalau diorg tak ulang lg).. tp ingat masyarakat boleh jadi tak harmoni nnt.. sbb nk banteras mungkar dgn cara yang tak bagus pun boleh jadi mungkar jugak.

kadang2 saya amat tak setuju dgn pegawai2 agama nie.. buat kerja atas dasar tugas, bukan atas dasar agama. kata nk cegah, tp biar berdua2an dulu, pastu tangkap ramai2... heboh sekampung. itu bukan nk mcegah, tp nk merosakkan keadaan. ibarat dh eksiden br la nk nk tukar tayar baru padahal sebelum eksiden dh tau dh tayar botak kenapa tak tukar awal2 nk jalan jauh.

p/s jadilah penyeru agama.. bukan phukum agama.. maaf ye kalau ada yang tak berkenan pandangan saya yang tak cerdik ni. ikhlas dari hamba yang faqir lagi hina.

emilda

  • Guest
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #24 on: 22 Feb, 09:40:30 AM »
sori semua  :D sebelum ni saya terus terjah je mcm tv3 nu.. taaruf sikit.. sy emilda br je mnyewa blok g... student kuis je, ambil kos syariah...

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #25 on: 22 Feb, 01:39:40 PM »
sori semua  :D sebelum ni saya terus terjah je mcm tv3 nu.. taaruf sikit.. sy emilda br je mnyewa blok g... student kuis je, ambil kos syariah...

bkn xnak berkompromi..berahklak..tp apa yg derang buat ada sebb dik..bkn tangkap nk kasi malu seumur idup..bkn tgkp nak kasi heboh sekampung..dan bkn tgkp sbb nak tunjuk kuasa..pk laa..masing2 ada akal kan..bkn x nasihat..bkn x tarbiah..bkn x jumpa.. tp klu jenis x mkn saman..jenis krg ajar..nk wt cmner?? kasi cite skit.. dah name nyer tangkap khalwat.. apa bukti berkhalwat klu bile serbu dlm umah mak bapak, muhrim dan reramai dlm rumah..itu bkn khalwat dik, semua yg di buat kene ada bukti...apa yg kite nak..supaya tiada maksiat di lakukan sewenang2nyer di kawasan kediaman kami ni. maaf ckp..selalunyer penyewa bujang ler yg slalu wt onar ni..pernah sy tegur seorang penuntut kisdar yg berbual ditangga dlm gelap berdua2an ngan lelakinyer.. klu rase apa yg di buat oleh pencegah maksiat ni salah..sy sarankan emilda turun skali masa operasi. haa masa tu syarahlah.. nasihatlaaa..mungkin derang ni akan dengar nasihat dan insaf bile seorang yg pandai berdiplomasi mcm emilda cmpurtanggan. terus terang sy dah bosan ngan kisah serumah tp x nikah ni..bila benih dh terhasil nnti..buang sana sini..then sapa pulak nak di salhkan??? fikir2 kan.....

rose

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 87
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #26 on: 25 Mar, 01:42:53 PM »
salam semua...tu la pasal...bila dah terpregnant..buang sana buang sini...kebajikan juga yg kena amik tp xpe la dah mmg keje kebajikan.....

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #27 on: 25 Mar, 01:51:25 PM »
salam semua...tu la pasal...bila dah terpregnant..buang sana buang sini...kebajikan juga yg kena amik tp xpe la dah mmg keje kebajikan.....

tp kenkadang terasa ada pihak yg mcm mengalak kan pulak zina ni..ye laa klu x nak anak ..jgn buang..bg jer kat mana2 yg nak... Bkn ker septt nyer kite benteras kerja2 x bermoral ni...sori rose bkn nk memperlekehkan JKM.... 8) 8)cume terluah rase hati...sekurang2nyer xder ler bayi yg x berdosa tu jd mangsa kan?? :-\

rose

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 87
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #28 on: 23 May, 11:14:31 AM »
ye le..dah mmg keje kebajikan melindungi bayi2 yang terbuang...kalau x kemana lagi bayi2 ini nak mendptkan perlindungan...lagi satu kalau ada yg terpregnant luar nikah atau dirogol (terpregnant), Bdr Seri PutRA ada tempat untuk tempat perlindungan iaitu Rumah Ukhwah untuk menempatkan wanita2 pregnant ini untuk berlindung....

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: nk mnt tlng... sy xth pe nk bt...
« Reply #29 on: 06 Jun, 11:39:17 PM »
Cerita pasal yang buat maksiat ni, hari tu jemaah Surau ada buat 'ziarah' kat dua tempat. Satu di Blok B dan satu lagi di Blok D. Di blok B, ziarah dibuat selepas Isya' dan pasangan yang terlibat bukan muda. Kalau kawen muda, dah dapat cucu dah sekarang.Yang lelakinya pulak Orang Kelainan Upaya (OKU). Teapi maksiat tetap maksiat. So kita bagi nasihat elok-elok... lama dah tak jenguk...kot-kot dah nikah.

Yang blok D pulak budak muda. Baru nak kenal dunia. Awal 20an. Bila ketuk pintu, yang lelaki buka pintu tak pakai baju. Yang perempuan pulak kata dia tengah hidangkan makanan. (Memang ada makanan dihidang.Masa tu lawat lepas Maghrib dan sebelum Isya')

Boleh diorang kata diorang tak buat aper-aper? Awal 20an. Tak pakai baju, dan hanya ber kain sarung sahaja. HMmmm... Kucing apa yang tak makan ikan?

So nasihat keras telah diberikan kepada mereka. Pintu rumah tidak boleh ditutup dan budak perempuan tidak boleh bermalam. Boleh pulak budak perempuan bagi kita telepon dan bagi Ustaz bersembang dengan mak dia dan boleh mak dia merestui keberadaan anaknya dirumah tunangnya yang tak berbaju pada waktu senja tengah meremang?!!!

Ceriter panjang lagi, tapi dipendekkan, jika tuan-tuan/puan-puan ada maklumat, boleh bagi tahu kepada mana-mana jemaah yang ada di surau supaya dapat di bendung masalah maksiat ini. Bersama-sama kita menjaga diri kita dan keluarga kita daripada kepanasan api neraka. TQVM.