Author Topic: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati  (Read 16515 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papanlapis

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #30 on: January 07, 2010, 09:03:09 PM »
x nak bayar pasal nak service 5 star taraf kondominium..pengawal beruniform 24 jam x leh lelap mata 1 minit pn,kereta kalau boleh nk parking masuk umah,satu sampah pn x mau nampak bersepah walaupun sendiri yg buat sepah,tunggakan beribu2 sblm ni dgn pemaju di "burn" kan.last sekali memang x cukup budjet nak bayar saje bagi alasan..macam saya yg tiap2 bulan berbudjet utk bayar maintenance ape cite..
dgr cite JMB dah try buat macam2 forwardkn nama ke mpkj/COB..bagi diskaun dll..boleh tanya sendiri @ call ofis 03 89263435..

Matahati

  • Global Moderator
  • Bendahara
  • ************
  • Posts: 1947
  • Gender: Male
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #31 on: January 07, 2010, 09:59:00 PM »
Tima kasih papanlapis krn bagi no. telefon JIMB tuu.

Yg ingkar bayar maintenance tuu mungkin tak nampak masalah di belakang hari. Utk dpt kan strata title individu segala tunggakan perlu di jelaskan dahulu. Baru Bangi Height proceed transfer.
Blog Pelita Hati ~ Surah Yassin :::: Blog Emas & Dinar ~ TanganEmas

enny

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 120
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #32 on: January 08, 2010, 09:54:19 AM »
 :o eye ke.........nak wat taraf 5 bintang ek,jangan wat tahi bintang sudah,jgn lak nati tengok guard kat situ jap ada jap tak de mcm"CHIPSMORE"layan baik punye...

papanlapis

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #33 on: January 08, 2010, 03:02:07 PM »
memang betul latu pendapat matahati..mereka ni x memikirkan masa akan datang..harga premis kita pn akan naik jika banyak kemudahan dan kemakmuran,jika wang penyelenggaraan kita bayar cantik baru la kita boleh komplen akan servis JMB..cuba fikir berdasarkan statistik yg saya lihat..100 org je bayar , rm50 x 100 = rm5000.00.ambik la gaji purata cleaner n guard rm500 x 5 org dah rm 2500.00.gaji 2 org staff kt opis yg pun selalu kena maki walaupun mereka x bersalah rm1000 ,2 org x rm1000 =rm2000.00.( dia org ni ada degree acount kira murah kalau rm1000.00 ) so total dah rm4500.00.baki tiap bulan rm 500.00,bil letrik?air rumah sampah? repair?memang saya ckp boleh bangkrap mcm ni kalau berlarutan..so lu fikir la sendiri......
enny,sila lihat tread sblnya..bukan saya kata nak buat servis 5 star,tapi yg x nak bayar ckp cm tu..fikir betul2 ye..kalau guard tu ilang2 pn kita kena faham ntah2 gaji dia org pn sangkut saje protes kot...standard gaji guard rm1200.00 ye..tapi bagi saya sape yg komlen bab guard ni cuba kerja 1 hari kt situ,rasa2 sanggup ke tercongok kt situ jgn lari2..silakan..nanti saya leh mintak tolong jmb bayar double..

enny

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 120
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #34 on: January 08, 2010, 03:07:06 PM »
aik mcm len jer bunyinyer............mengamuk ke >:(
agak2 lh ckit klau nak bertutur tu............ :-[

papanlapis

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #35 on: January 08, 2010, 06:17:21 PM »
x la marah kt awak enny ...tapi marah kt penduduk yg x bayar je..masalh guard ni masalh global bkn kt melati je..biar dia dgn kerja dia x puas hati kita buat laporan ..kerja kita bayar bil penyenggaraan je..

papanlapis

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #36 on: January 08, 2010, 06:21:52 PM »

Penduduk sengsara
Oleh Suney Leo Ertza Neo Sulaiman
am@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Penduduk Pangsapuri Cheras Utama, di sini, terpaksa mendapatkan bekalan air daripada pili bomba bagi menjalankan urusan seharian mereka termasuk membasuh dan mandi sejak bulan lalu.

KUALA LUMPUR: Penduduk Pangsapuri Cheras Utama, di sini, terpaksa mendapatkan bekalan air daripada pili bomba bagi menjalankan urusan seharian mereka termasuk membasuh dan mandi sejak bulan lalu.


Masalah ini berlaku apabila pemaju perumahan taman berkenaan gagal membayar bil tertunggak sebanyak RM74,000 kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) sejak 10 bulan lalu walaupun penduduk sudah mendesak, tetapi pemaju meminta penduduk menggunakan air daripada pili bomba.


Penduduk juga bersetuju membayar RM54,000 sebagai duit cagaran untuk membantu mengurangkan kos pemaju, tetapi syarikat terbabit masih lagi gagal melunaskan baki bil dengan alasan masih terdapat penghuni yang tidak mahu menjelaskan bil air kepada mereka.


Yang Dipertua Persatuan Penduduk Pangsapuri, Norsammudin Abd Kadir, berkata penduduk mengakui kesalahan menggunakan air dari pili bomba, tetapi mereka tiada pilihan.


“Kami masih membayar bil air kepada pemaju walaupun mengguna saluran air yang bukan sepatutnya dan kami juga meminta meter air individu dilaksanakan supaya memudahkan penduduk,” katanya Penduduk, Mohd Khairi Othman, 42, berkata penduduk sudah pun bersemuka dengan pemaju dan Majlis Perbandaran Kajang, tetapi masalah berkenaan tidak juga selesai.


Malah, katanya, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Negeri Selangor, Ronnie Liu Tian Khiew pernah menyuarakan pendapat supaya meter air ditukarkan sebagai meter air individu, tetapi pemaju masih tidak berbuat demikian. Seorang penduduk, Jessen James, 63, mendakwa selepas menggunakan air dari pili bomba, kulitnya gatal kerana air itu kotor.
( petikan harian Metro 8/01/2010 )...
ALHAMDULLILAH SERI MELATI N SERI MAWAR  DAH GUNA METER INDIVIDU.PANGSAPURI LAIN X PASTI...HARAP YG LAIN BERSYUKUR SAMA...

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #37 on: January 08, 2010, 06:29:27 PM »

( petikan harian Metro 8/01/2010 )...
ALHAMDULLILAH SERI MELATI N SERI MAWAR  DAH GUNA METER INDIVIDU.PANGSAPURI LAIN X PASTI...HARAP YG LAIN BERSYUKUR SAMA...

Vista tak dapat nak tukar ke meter individu lagi. Dah beberapa kontraktor menyatakan persetujuan untuk memberikan sebut harga pengubahsuaian, tapi sekarang ni tak ada yang datang balik.
Ada sesiapa ada maklumat atau contact kontraktor berdaftar dengan SYABAS yang boleh di percayai tak?.

enny

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 120
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #38 on: January 11, 2010, 12:52:41 PM »
x la marah kt awak enny ...tapi marah kt penduduk yg x bayar je..masalh guard ni masalh global bkn kt melati je..biar dia dgn kerja dia x puas hati kita buat laporan ..kerja kita bayar bil penyenggaraan je..


papanlapis kata tu mmg btul......o...o...patut lah skrg ni guard tak jaga dah.Rupanye nak mogok lh tu ek,jdi org yang membyar maintenance ni mcmna?patut lh smlm smpai lori jual tilam&ais krim pun dah berani masuk.smpaikan anak enny yang bongsu tu pun ikut jdi speaker"TILAM LAMA TUKAR TILAM BARU" :D :D

papanlapis

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #39 on: January 11, 2010, 10:20:23 PM »
ringtone tilam ni pn tgh top kt tmpt keje saya enny...ingatkn ada org jual tilam rupenya telefon berbunyi...hampeh btl..

deejaVu

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 21
  • Gender: Female
  • the cutest ever!!!
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #40 on: February 07, 2011, 06:38:46 PM »
nak bertnya la:

Pe beza insuran yang kita bayar dengan bank (yang bank tolong bayarkn dulu, lepas tu kita bayar ke bank tu - saya amik loan bank rakyat, insuran takaful) dengan insuran yang JMB suh bayar ni, takaful juga kan? Bank rakyat bayarkan setahun RM95 je..JMB ni bulan2 RM34..mana tahan.. x paham la? x bayar kang nnt makin banyk tunggkan..nak bayar tapi nak tau dulu apa bezanya..kang x pasal2 aku bayar double..bukannya berduit sgt pun kite ni.. tolong sesapa bole xplain... da pnh tnya klat budak jaga kaunter tp dia pun xtau.. cane tu?

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #41 on: February 07, 2011, 07:32:12 PM »
maaf tanya.. ya ke bulan2 atau itu untuk setahun?

Setahu saya, tu insuran yang sama. Kalau JMB dah ambik, tak perlu ambik melalui bank. Hanya bawak bukti/salinan insuran yg JMB ambik dan tunjuk pada bank kita tu.

nak bertnya la:

Pe beza insuran yang kita bayar dengan bank (yang bank tolong bayarkn dulu, lepas tu kita bayar ke bank tu - saya amik loan bank rakyat, insuran takaful) dengan insuran yang JMB suh bayar ni, takaful juga kan? Bank rakyat bayarkan setahun RM95 je..JMB ni bulan2 RM34..mana tahan.. x paham la? x bayar kang nnt makin banyk tunggkan..nak bayar tapi nak tau dulu apa bezanya..kang x pasal2 aku bayar double..bukannya berduit sgt pun kite ni.. tolong sesapa bole xplain... da pnh tnya klat budak jaga kaunter tp dia pun xtau.. cane tu?

Matahati

  • Global Moderator
  • Bendahara
  • ************
  • Posts: 1947
  • Gender: Male
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #42 on: February 07, 2011, 07:33:01 PM »
Sy bukan pemilik seri melati tapi tau juga sikt2 bab2 insuran ni sbb dulu keje dgn insuran company.

Jika kita ambil loan ada dua jenis insuran......1. MRTA  ...2. Fire Insurance.

Yg tuan bayar RM95 tuu, sy rasa Fire Insurance. Dan yg JMB kutip tu Fire Ins. jugak rasanya. Setahu sy utk rumah harga RM50K-RM70k...kadar bayaran premiumnya kurang dari RM100 setahun. Jika...bulan2  tuan bayar RM34....mmg ada yg tak kena. Kena check dgn JMB.

Dan satu lagi...setiap unit rumah/apartment hanya di lindungi dgn satu fire insuran saja. Sy tak pasti samada kedua-dua perlindungan ins. akan bayar kerugian jika terjadi kebakaran pd unit kita itu.

Mungkin kawan2 dari JMB Vista Seri Putra, Nuri dan Seri Mawar, boleh kongsikan di sini, ada ke bayaran yg penghuni bayar setiap tahun itu melindungi sebuah unit yg kita miliki atau dgn lain perkataan, berapa kah jumlah perlindungan (sum insured) utk premium yg dibayar itu.

Di khuatiri jika berlaku kebakaran yg mengakibatkan 'total loss', jumlah perlindungan kurang dari kerugian yg pemilik tanggungi. Dan pemilik kena top-up duit sendiri utk membaiki kerosakan.

Blog Pelita Hati ~ Surah Yassin :::: Blog Emas & Dinar ~ TanganEmas

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #43 on: February 07, 2011, 10:15:50 PM »
Sy bukan pemilik seri melati tapi tau juga sikt2 bab2 insuran ni sbb dulu keje dgn insuran company.

Jika kita ambil loan ada dua jenis insuran......1. MRTA  ...2. Fire Insurance.

Yg tuan bayar RM95 tuu, sy rasa Fire Insurance. Dan yg JMB kutip tu Fire Ins. jugak rasanya. Setahu sy utk rumah harga RM50K-RM70k...kadar bayaran premiumnya kurang dari RM100 setahun. Jika...bulan2  tuan bayar RM34....mmg ada yg tak kena. Kena check dgn JMB.

Dan satu lagi...setiap unit rumah/apartment hanya di lindungi dgn satu fire insuran saja. Sy tak pasti samada kedua-dua perlindungan ins. akan bayar kerugian jika terjadi kebakaran pd unit kita itu.

Mungkin kawan2 dari JMB Vista Seri Putra, Nuri dan Seri Mawar, boleh kongsikan di sini, ada ke bayaran yg penghuni bayar setiap tahun itu melindungi sebuah unit yg kita miliki atau dgn lain perkataan, berapa kah jumlah perlindungan (sum insured) utk premium yg dibayar itu.

Di khuatiri jika berlaku kebakaran yg mengakibatkan 'total loss', jumlah perlindungan kurang dari kerugian yg pemilik tanggungi. Dan pemilik kena top-up duit sendiri utk membaiki kerosakan.


Jumlah premium yang perlu dibayar bergantung kepada coverage..seperti kata Matahati, jumlah tidak melebihi RM100 setahun..Untuk Vista Seri Putra, coverage termasuk kejadian bencana alam, premium sebanyak 50K setahun (setiap unit hanya perlu bayar RM7x setahun.)

deejaVu

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 21
  • Gender: Female
  • the cutest ever!!!
Re: Kepada Semua Warga Pangsapuri Seri Melati
« Reply #44 on: February 08, 2011, 08:29:47 PM »
maaf tanya.. ya ke bulan2 atau itu untuk setahun?

Setahu saya, tu insuran yang sama. Kalau JMB dah ambik, tak perlu ambik melalui bank. Hanya bawak bukti/salinan insuran yg JMB ambik dan tunjuk pada bank kita tu.


tma ksih krn jawapan tuan/saudara..

masa ambil loan mmg da termasuk dlm tu ..sy ni pun kurang arif tu MRTA ke Fire Insurance ke tapi yang pasti dapat bil dari bank tiap tahun suh bayar dlm lingkungan tu la RM95, memang bank da siap bayarkan dulu dan hantar bil je ke saya tinggal lagi sy pulak yang kena bayar ke bank.. bab bulan2 RM34 bayar kat JMB tu, sy ckp bulan2 sebab da dua kali bayar bulan yang berturut contohnya saya bayar bil sekaligus RM200 (trmasuk tnggkn la ni) pada bulan Jan. dalam resit tu tulis RM34 (insuran), lepas tu bayar plk bulan berikutnya ada juga RM34 (insuran) itu yang sy ckp bulan2...bulan ketiga stop bayar la dulu ('tarik nafas kejap', jadi x nampak lg la) tp lets say RM34 setahun, kenapa perlu ada juga walhal da mmbayar ke bank? tidakkah semasa JMB memohon dulu insuran ni tak usul periksa pemilik mana yang da ambik/belum insuran serupa?

sy cuma masih konpius ???? ade ke skim insuran yang sama cover ruma yang sama tapi bayaran lain2? Klu betul bak dikata oleh saudara/ri Matahati tu, apa jadi dengan insuran yang da 'terlajak' bayar ke JMB tu?

satu lagi nak tanya, apa yang JMB boleh bantu kalau lantai tile uma kita pecah/meletup?