Author Topic: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..  (Read 7961 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OffshoreMan

  • Administrator
  • Temenggung
  • ***
  • Posts: 1309
  • Gender: Male
  • Cerita Kerja Offshore Oil & Gas di Offshoreman.net
    • Offshore Oil & Gas
Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« on: August 28, 2008, 11:18:03 AM »
Kepada mereka yang mempunyai pengalaman menggunakan Wood laminated Flooring, boleh le kongsi kat sini...

Isu yang boleh di kongsikan..
1. Kelebihan
2. Tahan air ke tak..?  Takut kembung je kalau kena air.
3. Boleh Mop ke..?
4. Berapa tahun warranty...
5. nak ambik 8mm or 12 mm tebal...

Rumah saya sekarang, 'parquet' dekat atas tu dah start menunjukkan tanda tanda tercabut... so next plan (bila ada budget) nak tukar ke laminated flooring... hari ni dapat quotation 8mm RM 5 psf & 12mm RM 6.50 psf (price inclusive installation)...

putramahkota_bangi

  • Datuk Bentara
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2675
  • Gender: Male
  • time office saja ..
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #1 on: August 28, 2008, 11:48:53 AM »


tompang lalu ....
hari ni saya sudah potong sdr admin dari segi jumlah posting. .
ada makan2 tak ? ?

___________________
aku /..PMB

mentarimerah

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 303
  • rock sampai tua
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #2 on: August 28, 2008, 12:00:38 PM »
rasa memang cantik.....mungkin cepat calar.....lagi satu aku cadangan biar guna tile tahan sikit...ada harapan anai....anai cam mana ...bila bab kayu ni anai anai suka beb...

Hairul_Senibina

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 407
  • Gender: Male
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #3 on: August 28, 2008, 12:48:36 PM »
rasa memang cantik.....mungkin cepat calar.....lagi satu aku cadangan biar guna tile tahan sikit...ada harapan anai....anai cam mana ...bila bab kayu ni anai anai suka beb...

Kalau nak cakap pasal anai2... bukan setakat kayu beb..... dalam konkrit pun anai2 boleh berumahtangga & berkampung beb!  ;D

Laminated flooring:

1) Tahan lasak. Tak mudah calar mcm parquet sbb ada lapisan pelindung.
2) Tahan lama sbb tak serap air mcm parquet.
3) Mudah dibersihkan; kalau anak2 tumpahkan makanan, senang nak lap.
4) Lasak tetapi lembut & selesa. Direkabentuk dgn daya serapan beban (Ala2 absorber). Jadi kaki tak sakit sgt walaupun tak pakai alas kaki.
5) Kalau anak terjatuh, tak sakit sangat sbb ada daya serapan (Terbukti). Tak mcm jatuh atas jubin tiles.
6) Maintenance senang. Tak mcm parquet & jubin tiles. Parquet senang tercabut sbb tak ada flexiblelity. Jubin tiles kadang2 senang tercabut atau menggelembung di beberapa tempat jika ratio campuran air, pasir, simen tidak dibuat dgn betul.
7) Harga berpatutan
8 ) Cantik! Berkilat. Nampak xclusive!  ;)
"Hormat Menghormati Budaya Kita"  :)

mentarimerah

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 303
  • rock sampai tua
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #4 on: August 28, 2008, 02:57:21 PM »
rasa memang cantik.....mungkin cepat calar.....lagi satu aku cadangan biar guna tile tahan sikit...ada harapan anai....anai cam mana ...bila bab kayu ni anai anai suka beb...

Kalau nak cakap pasal anai2... bukan setakat kayu beb..... dalam konkrit pun anai2 boleh berumahtangga & berkampung beb!  ;D

menanglah beb tapi boleh le tahan sikit kalau pakai tile....tapi kalau kayu ....sendiri mahu ingatlah...boleh tahan calar....kayu mana yang tak calar tu....

Laminated flooring:

1) Tahan lasak. Tak mudah calar mcm parquet sbb ada lapisan pelindung.
2) Tahan lama sbb tak serap air mcm parquet.
3) Mudah dibersihkan; kalau anak2 tumpahkan makanan, senang nak lap.
4) Lasak tetapi lembut & selesa. Direkabentuk dgn daya serapan beban (Ala2 absorber). Jadi kaki tak sakit sgt walaupun tak pakai alas kaki.
5) Kalau anak terjatuh, tak sakit sangat sbb ada daya serapan (Terbukti). Tak mcm jatuh atas jubin tiles.
6) Maintenance senang. Tak mcm parquet & jubin tiles. Parquet senang tercabut sbb tak ada flexiblelity. Jubin tiles kadang2 senang tercabut atau menggelembung di beberapa tempat jika ratio campuran air, pasir, simen tidak dibuat dgn betul.
7) Harga berpatutan
8 ) Cantik! Berkilat. Nampak xclusive!  ;)

Hairul_Senibina

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 407
  • Gender: Male
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #5 on: August 28, 2008, 03:26:30 PM »

menanglah beb tapi boleh le tahan sikit kalau pakai tile....tapi kalau kayu ....sendiri mahu ingatlah...boleh tahan calar....kayu mana yang tak calar tu....


Ya Allah, siapa yg kata kayu TAK CALAR????????
Cuba baca betul2 sebelum bertanya soalan yg tak sepatutnya ditanya!
Susah betul nak berforum dgn org yg tak faham ni!  ;D
Cuba baca balik kat bawah ni:

Laminated flooring:

1) Tahan lasak. Tak mudah calar mcm parquet sbb ada lapisan pelindung.


TAK MUDAH CALAR dgn TAK CALAR tu jauh beza tu beb. Takkan tak tau kot?  ;D

PERINGATAN: Kita sekadar meluahkan & berkongsi pendapat di sini. Di samping mencari & berkongsi info, kita juga nak cari & nak tambah kawan/kenalan/sahabat di putra-mahkota.com ni. Jadi, sila FIKIR DULU sebelum saudara buat sebarang posting. Jadi, Selamat berforum dgn bijaksana & berhemah.  :)

JIRAN KITA = KELUARGA KITA  :)
 
ASSALAMUALAIKUM

"Hormat Menghormati Budaya Kita"  :)

mentarimerah

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 303
  • rock sampai tua
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #6 on: August 28, 2008, 04:07:07 PM »

menanglah beb tapi boleh le tahan sikit kalau pakai tile....tapi kalau kayu ....sendiri mahu ingatlah...boleh tahan calar....kayu mana yang tak calar tu....


Ya Allah, siapa yg kata kayu TAK CALAR????????
Cuba baca betul2 sebelum bertanya soalan yg tak sepatutnya ditanya!
Susah betul nak berforum dgn org yg tak faham ni!  ;D
Cuba baca balik kat bawah ni:

Laminated flooring:

1) Tahan lasak. Tak mudah calar mcm parquet sbb ada lapisan pelindung.


TAK MUDAH CALAR dgn TAK CALAR tu jauh beza tu beb. Takkan tak tau kot?  ;D

PERINGATAN: Kita sekadar meluahkan & berkongsi pendapat di sini. Di samping mencari & berkongsi info, kita juga nak cari & nak tambah kawan/kenalan/sahabat di putra-mahkota.com ni. Jadi, sila FIKIR DULU sebelum saudara buat sebarang posting. Jadi, Selamat berforum dgn bijaksana & berhemah.  :)

JIRAN KITA = KELUARGA KITA  :)
 
ASSALAMUALAIKUM



SEBAB ku tak fahamlah aku cakap....kalau akan faham aku tak cakap....kata nak beri pendapat....sebab kawasan kita ni banyak anai-2 itu yang aku bagi pendapat....kalau aku ni bijak...aku tak cakap macam tu..lagi satu aku nak tanya lapisan perlindung yang kau cakap tu dia pakai apa material....berapa tebal...
Susah betul nak berforum dgn org yg tak faham ni!......sedap sungguh bahasa ni........ 

serendipity

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 3
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #7 on: August 29, 2008, 09:47:44 AM »
salams... rileks la bro...

nama pun laminated floor.... sama la dengan kertas kene laminate. ..... berapa tebal laminate nye?? lebih kurang camtuh la..
 ;D

mierock

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 470
  • Gender: Male
Re: Laminated Flooring... Kongsikan pengalaman anda..
« Reply #8 on: August 30, 2008, 09:12:36 AM »
rumah aku ada engineered wood dengan kayu. kalau nak cantik, hardwood lagi cantik. pijak pun sedap tapi harga ..... >20 psf. engineered wood dan laminated rasa berombak sikit sebab dia letak macam sponge. kalau ambik laminatd wood opt for getah lapik bukan sponge. getah kena bayau extra rm2 psf kalau tak silap la....  tapi berbaloi. kelemahan laminated flooring adalah sejuk...... tak jauh beza dari tiles. so bro yang cakap letak tiles tu sembenarnya kena faham, wood floring adalah nak mengelakkan tapak kaki sejuk. tapak kaki sejuk kalu, badan boleh sakit sakit.

masalah paling besau hardwood or engineered wood... tapi cepat calar, kena ambik kayu keras baru ok. laminatd wood payah benau nak calar, esp kalau yang menggunakan alumunium oxide in the clear coat. tapi tak ada rasa kayu langsung


secara kesimpulan

1. tiles/simen tapak kaki sejuk, tak sihat. kalau dah ada bini, bini boleh sakit sakit badan dan menggangu kesihatan keperempuanan. rahim boleh bengkak
2. laminated wood, agak licin dan lebih sejuk berbanding dengan hardwood dan engineered wood
3. add extra untuk gunakan getah sebagai damper (lapik bawah kayu), tak ada rasa berayun
4. kalau takut calar, beli laminated flooring yang ada alumunium oxide dalam clear coating. tapi licin dan amat keras.


selamat megkayu lantai...... jangan dengar sangat cakap salesman.