Author Topic: Mintak tolong pelajar KUIS  (Read 4941 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

matang raja

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 47
Mintak tolong pelajar KUIS
« on: July 22, 2008, 08:11:54 PM »
Assalamualaikum...

saya ingin memohon jasa baik sesiapa yang boleh bagi sedikit nasihat kepada pelajar2 KUIS yang tinggal di VISTA ..

TOLONG LA JALAN DI TEPI JALAN!!!

mentarimerah

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 303
  • rock sampai tua
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #1 on: July 23, 2008, 08:50:16 AM »
hormatilah orang yang berjalan kaki...dan bersyukurlah bahawa kita ada kenderaan...kasihani mereka yang berjalan kaki untuk mencari ilmu...biasalah yang besar selalu tak hormati yang kecil....macam aku naik motor jugak...ingat kete nak hormat kat kita....macam aku cita kat pasar malam hari tu

anna

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 77
  • Gender: Female
  • L|fE Is A Test
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #2 on: July 23, 2008, 09:14:01 AM »
Pendapat saya, tidak kira siapa pun kita, kita perlu saling hormat menghormati.. Naik keta ke, motor ke, jalan kaki ke.. Itu memang dah jadi t/jawab kita..

Kalau setiap individu tu tahu dan amalkan tugas dan t/jwb masing2, hidup kita semua akan jadi lebih mudah, insyaAllah..  ;)

p/s: kdg2 kita rasa kita hanya buat pahala/dosa pada org yg kita kenal je tapi sebenarnya tidak.. dengan org tak kenal pun, dosa/pahala tetap ada.. ahaks!  Lu pikir la sendiri.. bak kata Bang Bil ;D
~AKU ANNA~http://tudungchomel.blogspot.com/

r-may

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 41
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #3 on: July 23, 2008, 09:29:47 AM »
W'salam wbt

Saya suka nak tahu situasi bila mana sedara matang raja mungkin "naik angin" dengan pelajar² KUIS itu.

Adakah masa tu mereka² sedang "catwalk" tengah² jalan, melenggang sambil borak, gelak ketawa sampai separuh jalan di konker, rasanya masa tu bebudak ni sendiri yang tak hormatkan nyawa mereka.

Saya bersangka baik bahawa sedara kita ini cukup sabar melayan karenah pelajar ini di ketika itu.  ;D

mentarimerah

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 303
  • rock sampai tua
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #4 on: July 23, 2008, 11:12:59 AM »
bagi aku payah nak suruh orang hormat kat kita,....yang penting kita hormat kat orang dulu....tapi kalau dia tak nak hormat apa boleh buat...sabar aje le

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #4 on: July 23, 2008, 11:12:59 AM »



matang raja

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 47
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #5 on: July 23, 2008, 01:23:25 PM »
Assalamualaikum... kembali

Siapa yang marah?? cuma kadang2 rasanya perlu la rasa kesedaran atas apa yang kita buat. seperti yang di katakan oleh sahabat lain tadi, catwalk dengan payung dan lengang lenggok sambil bercakap dekat telefon di tengah jalan, bersembang tengah2 jalan, saya tidak pernah membunyikan hon kereta pun, tapi kalau boleh bagi peringatan, tolong lah! saya tak mintak di hormati, cuma saya minta jalan tepi jalan sahaja, kalau amik sket jalan raya tuh tak mengapa saya paham, nih betul2 tengah jalan, yang berbasikal pun macam tuh juga. harap jangan la menilai statement saya, saya cume minta tolong, itu sahaja!

putramahkota_bangi

  • Datuk Bentara
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2675
  • Gender: Male
  • time office saja ..
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #6 on: July 23, 2008, 03:06:37 PM »
kalau saya dari belakang ...saya  bagi hon kat mereka2 yg jln kaki tuh.. mcm ni >>  pin pinn.

lepastu ... bila lalu depan 
saya bagi salam ..mcm ni >>

 ;D
___________________
aku /..PMB

powerpuffmuslimah

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 23
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #7 on: July 28, 2008, 12:31:40 PM »
Assalammualaikum,

Saya rasa ini tanggungjawab bersama....Sebagai pelajar, sepatutnya mereka perlu lebih peka dan prihatin terhadap keselamatan mereka...Saya sendiri sering menegur adik-adik pelajar ini yang suka sangat berjalan beramai-ramai sehingga menutupi sebahagian jalan utama (baik dalam kuis atau luar)...kekadang asyik bergebang sambil jalan hingga terleka soal keselamatan..Apa yang saya lakukan bunyikan hon, bagi salam dan nasihatkan jalan ditepi jalan..bukan ditengah jalan..tak sayang punggung ke,dik? nanti hilang punggung sapa yang susah..selalunya mereka boleh menerima teguran dengan hati terbuka...
So..sentiasalah saling menasihati untuk perkara kebaikan dan untuk adik-adik pelajar terutama pelajar KUIS, tingkat kepekaan dan keprihatinan anda terhadap keselamatan..ini belum lagi sentuh soal kebersihan di kampus! ;D

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #8 on: July 28, 2008, 02:06:19 PM »
maaf tapi pada pendapat saya kebanyakan mahasiswa kita ni tidak sensitif dengan keadaan sekeliling atau mungkin juga tidak matang.

masalah kami dengan pelajar di Mawar adalah pelajar yang tidak peka dengan keadaan sekeliling. Kami cuba panggil untuk eratkan ikatan antara pelajar dan penduduk, tapi tak datang. Kami tegur sebarang salahlaku, tapi masih dilakukan.

Apa sebenarnya mahasiswani perlukan? Adakah mereka fikir mereka boleh hidup sendiri tanpa perlu berinteraksi dengan masyarakat sekeliling. Mungkin ada mahasiswa boleh menjawabnya.

Tapi saya tak mengatakan semua, ini kebanyakan yang kita lihat.
« Last Edit: July 28, 2008, 02:09:12 PM by akusempoi »

powerpuffmuslimah

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 23
Re: Mahasiswa Islam Perlu Bangkit Dari Lena...
« Reply #9 on: July 28, 2008, 04:14:58 PM »
Assalammualaikum,

Saya amat bersetuju dengan akusempoi...memang inilah dilemma mahasiswa masakini..bukan di kuis sahaja...Cuma apa yang saya nak kongsikan pada pandangan saya, mahasiswa terutama di ipts perlu digilap melalui program-program kemasyarakatan..kerana ia bukan sahaja membentuk disiplin diri tetapi mampu menjernihkan mata hati..[/font].Mahasiswa perlu menggunakan kebijaksanaanya untuk menjadi hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini dengan sebaik-baiknya..Janganlah sekadar menuntut ilmu untuk mendapatkan segulung kertas yang dipanggil Master/Ijazah/Ijazah Sarjana Muda/Diploma..Ilmu bermanfaat bila digunakan dengan sebaik-baiknya untuk pembangunan diri, agama dan masyarakat. ..(Sikap tidak ambil pusing terhadap isu semasa, keadaan sekeliling (masyarakat dan alam semulajadi) menyumbang kepada ketidakseimbangan dalam kehidupan)...Apa-apapun buat muhasabah bersama, Bila kita benar-benar menjaga hubungan kita dengan Allah, secara akhlaknya kita akan jaga hubungan dengan manusia lain dan juga alam...Malulah pada Sang Pencipta yang Maha Berkuasa..

^^hAgEmAru^^

  • Pelawat
  • *
  • Posts: 8
  • man jadda wajada.....
Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #10 on: July 24, 2009, 09:13:18 PM »
alaaa...bkn student kuis je....bkn nk bela kuis.laa..tp masyarakat ni xde sensitiviti sbnanye...die pk jalan raye ni mak bapak die pnye....suke ati je nk jln sampai ke tengah...ble tlanggar marah org balik...kan kan...

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Mintak tolong pelajar KUIS
« Reply #10 on: July 24, 2009, 09:13:18 PM »