Author Topic: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar  (Read 10717 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #60 on: October 06, 2010, 11:44:03 AM »
persoalannya kenapa projek kementerian pelajaran jer yg 'biasa' nampak sangkut... kementerian kesihatannya pun ok je siap? Why? Tell me why?
Ada kena mengena dengan menteri nya ke? faboret word dia sekarang ni `kita boleh nilai lah'...

Scale Ruler

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 70
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #61 on: October 06, 2010, 01:55:28 PM »
persoalannya kenapa projek kementerian pelajaran jer yg 'biasa' nampak sangkut... kementerian kesihatannya pun ok je siap? Why? Tell me why?
Ada kena mengena dengan menteri nya ke? faboret word dia sekarang ni `kita boleh nilai lah'...

Spekulasi tu..he..he..he.. ;D ;D.Barang bukti...?? projek kementerian pelajaran jer yg 'biasa' nampak sangkut tu ...wallahualam.
« Last Edit: October 06, 2010, 02:09:27 PM by Scale Ruler »
****************************************************

PrinceCharm

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 229
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #62 on: October 06, 2010, 02:24:49 PM »
dari segi jumlah projek, sudah tentu projek buat sekolah paling byk..boleh dikatakan dlm beberapa kilometer radius, akan ada sekolah..so, kalu ada projek yg terbengkalai memang senang nampak sbb dekat dgn taman perumahan..untuk berlaku adil, cuba dapatkan fakta berapa projek terbengkalai dibahagikan dgn jum projek keseluruhan bwh kem pljrn..swasta pun ada projek terbengkalai jugak..tengok projek perumahan Lestari Puchong oleh [email protected]#$%..Dah ada buyer yg berbelas tahun byr kat bank tapi rumah tak siap gak..

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #63 on: October 06, 2010, 05:39:49 PM »
tu yg saya kata... utk org kebanyakan kemudahan awam ni lah yg kita nampak dan perlukan. Bila lambat siap, terbengkalai dsb... ianya akan nampai ketara. Sebab tu saya kata macam 'biasa' sangkut... sebab saya sendiri tak ada statistik. Takat yg saya tahu SK-BSP dulu pun lewat... SM-BSP pun lewat juga. Kalau KPI org bawah gi bagi, mau sangkut...:)

Tapi tak dinafikan, pegawai2 yg dipertanggungjawabkan telah cuba sedaya upaya... cuma apa yg rakyat seperti saya nak, ianya diperbaiki dari masa ke semasa.

dari segi jumlah projek, sudah tentu projek buat sekolah paling byk..boleh dikatakan dlm beberapa kilometer radius, akan ada sekolah..so, kalu ada projek yg terbengkalai memang senang nampak sbb dekat dgn taman perumahan..untuk berlaku adil, cuba dapatkan fakta berapa projek terbengkalai dibahagikan dgn jum projek keseluruhan bwh kem pljrn..swasta pun ada projek terbengkalai jugak..tengok projek perumahan Lestari Puchong oleh [email protected]#$%..Dah ada buyer yg berbelas tahun byr kat bank tapi rumah tak siap gak..

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #64 on: October 06, 2010, 11:24:50 PM »
dari segi jumlah projek, sudah tentu projek buat sekolah paling byk..boleh dikatakan dlm beberapa kilometer radius, akan ada sekolah..so, kalu ada projek yg terbengkalai memang senang nampak sbb dekat dgn taman perumahan..untuk berlaku adil, cuba dapatkan fakta berapa projek terbengkalai dibahagikan dgn jum projek keseluruhan bwh kem pljrn..swasta pun ada projek terbengkalai jugak..tengok projek perumahan Lestari Puchong oleh [email protected]#$%..Dah ada buyer yg berbelas tahun byr kat bank tapi rumah tak siap gak..

Ha'a. Projek hospital (Kementerian Kesihatan) berapa banyak yg masuk paper sebab lambat? Yg kat Shah Alam tu dah siap ke? Stadium Sultan Mizan pun lambat jugak sampai runtuh pun. Airport extension kat terengganu sama. ;D

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #64 on: October 06, 2010, 11:24:50 PM »



terra2400

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 320
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #65 on: October 07, 2010, 07:56:31 AM »
Memang seronok bercerita keburukan, kelemahan dan kelewatan orang lain .......... sekali-sekali lihat dicermin dan nilai sendiri keburukan, kelemahan dan kelewatan bayangan yang tuan/puan nampak dicermin tu ..........  ;D ;D ;D

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #66 on: October 07, 2010, 09:45:42 AM »
Memang seronok bercerita keburukan, kelemahan dan kelewatan orang lain .......... sekali-sekali lihat dicermin dan nilai sendiri keburukan, kelemahan dan kelewatan bayangan yang tuan/puan nampak dicermin tu ..........  ;D ;D ;D
Ha'a. Bab komplem memang seronok.  ;D

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #67 on: October 07, 2010, 12:33:20 PM »
Maaf saya kurang setuju pandangan terra... komplen bukan bermakna nak jatuhkan sesuatu pihak.. komplen adalah untuk memperbaiki perkara yg kurang murni. Saya tetap bersyukur dgn apa yg ada. Biasa org putih kata... "Sentiasa ada bilik untuk penambahbaikan"... there are still room for improvment.

Kalau saya komen dan tak bagi solution atau mmg komen menjatuhkan... itu memang tidak adil. Tapi sebagai menyahut seruan kerajaan untuk menjadi warga negara kelas pertama, kita kena bagi feedback pada agensi yg kita nampak kurang mantap. Barulah mereka tahu.. ooohhh... ini pandangan org bawah... oooo... ini idea yg menarik... ok... kita boleh belajar dari mereka dsb.

Perkara seperti ini pun dah dilakukan oleh PM kita... adakan FB untuk dengar pandangan org lain.

Dan saya tegaskan... kalau komen 'menyerang' dan konstruktif... saya sendiri tak suka... tapi komen membina yg kita perlukan untuk menuju ke wawasan 2020.

2sen saya


Memang seronok bercerita keburukan, kelemahan dan kelewatan orang lain .......... sekali-sekali lihat dicermin dan nilai sendiri keburukan, kelemahan dan kelewatan bayangan yang tuan/puan nampak dicermin tu ..........  ;D ;D ;D

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #68 on: October 07, 2010, 12:51:59 PM »
"Sentiasa ada bilik untuk penambahbaikan"... there are still room for improvment.

Translation yg menarik. Macam nak buat renovation rumah. Untuk menambahbaik.

Quote

Dan saya tegaskan... kalau komen 'menyerang' dan konstruktif... saya sendiri tak suka... tapi komen membina yg kita perlukan untuk menuju ke wawasan 2020.

Destruktif/distruptif kut?

Tapi lebih elok sampaikan ke saluran yg betul. Kalau kat sini takut tak sampai.  ;D

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #69 on: October 07, 2010, 01:58:46 PM »
a'ah tersalah... nak sebut destruktif

"Sentiasa ada bilik untuk penambahbaikan"... there are still room for improvment.

Translation yg menarik. Macam nak buat renovation rumah. Untuk menambahbaik.

Quote

Dan saya tegaskan... kalau komen 'menyerang' dan konstruktif... saya sendiri tak suka... tapi komen membina yg kita perlukan untuk menuju ke wawasan 2020.

Destruktif/distruptif kut?

Tapi lebih elok sampaikan ke saluran yg betul. Kalau kat sini takut tak sampai.  ;D

terra2400

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 320
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #70 on: October 07, 2010, 02:28:23 PM »
.............sekali-sekali..........................  ;)

zul

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 504
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #71 on: October 07, 2010, 04:43:14 PM »
terfikir juga apakah punca sebenar sehinggakan ada kelewatan didalam menyiapkan SMBSP
1.adakah kontraktor yang dilantik bagi menyambung kerja-kerja yang telah ditinggalkan oleh kontraktor lama ini pun menghadapi masalah yang sama iaitu kelewatan pembayaran "progress works" oleh pihak kerajaan?..
harapnya bukan itu punca kelewatan yang berlaku...

..apa-apa pun tindakan menegur perlu dibuat agar kelemahan yang berlaku dapat diatasi...rasanya kalau tak masuk akhbar, tak siapa pun tahu projek ini dapat tertangguh setahun lamanya...hinggakan Timbalan menteri pelajaran terpaksa turun padang ...alhamdullilah.

Scale Ruler

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 70
  • Gender: Male
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #72 on: October 08, 2010, 04:56:37 PM »
terfikir juga apakah punca sebenar sehinggakan ada kelewatan didalam menyiapkan SMBSP
1.adakah kontraktor yang dilantik bagi menyambung kerja-kerja yang telah ditinggalkan oleh kontraktor lama ini pun menghadapi masalah yang sama iaitu kelewatan pembayaran "progress works" oleh pihak kerajaan?..

Selalu dengar reason cam ni bila kontraktor nak kena terminate. Kontraktor tak ikut spec.takkan nak bayar penuh.Kang tak pasal kena ngan bpr. Banyak sebab kalau nak kaji kenapa sesuatu projek tak bleh siap:-Antaranya
i)Kontraktor yang terlibat ngan politik banyak sangat.
ii)Kontraktor ali baba.
iii)Kontraktor ambil masa yang lama untuk cari supplier atau sub yang boleh bagi harga murah

Selalunya projek Kementerian Pendidikan ni projek reka dan bina.Design datang daripada kontraktor sendiri.Takkan dia tak boleh budget harga yang menguntungkan.
****************************************************

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #73 on: October 08, 2010, 06:00:45 PM »
Sangat setuju ttg yg tak ikut spec tu. Takkan nak bayar kut. Tapi kalau tak bayar, org marah sebab projek lambat sebab lambat bayar. Jadi mangsa la pegawai tu.

Hakikatnya real life ini banyak cerita yg orang tak tau. Kalau nak politikkan, boleh aje ambil sebahagian dan ceritakan. Half truth. Cerita betul tapi separuh jalan. Memang tak tipu tapi tak cerita habis. Cerita pasir, cerita PKFZ, cerita pemilihan PKR. Semua politician pernah buat. Kalau tak pernah buat maka bukanlah politician namanya...  :P

Tapi tengok SMBSP tu memang ada org buat kerja la....  ;D

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Sekolah Menengah BSP - Berita Akhbar Sinar
« Reply #73 on: October 08, 2010, 06:00:45 PM »