Author Topic: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !  (Read 17411 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

akula

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 300
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #45 on: August 25, 2010, 09:56:39 AM »
semalam 24/8 bau bukan mcm bau sampah... tapi bau asap kilang, mcm bau minyak tranformer electric

daddyvw

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6482
  • Waaa....ccCHA!!!
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #46 on: August 25, 2010, 10:44:45 AM »
semalam 24/8 bau bukan mcm bau sampah... tapi bau asap kilang, mcm bau minyak tranformer electric

ntah.. ada yang cakap macam bau taik ayam semalam... ;D ;D ;D

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #47 on: August 25, 2010, 11:15:58 AM »
Bergantung kepada lokasi anda berada. Tapi angin yang bertiup, memang bawak bau busuk.

elmil

  • Guest
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #48 on: August 27, 2010, 04:37:50 PM »
akum en sulaiman..sy ni penghuni br kat BBM seksyen 4 n memang tak tahan dgn bau busuk ni..sy br 7 bln duduk cni..mcm mn yg dah duduk sini 5, 6 thn ye..apa kata en sulaiman telefon TV3 (aduan rakyat)..confirm masalah boleh settle..tak pun call NT7 (titik sentuhan..terus bertindak..) itu je crnye kalau kita nak masalah ni selesai dgn cepat..nak tggu pihak yg bertanggungjwb..mmg berkurun lah nak tggu..En sulaiman cubalah..

Jundullah_232

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 904
  • Gender: Male
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #49 on: August 27, 2010, 05:19:17 PM »
akum en sulaiman..sy ni penghuni br kat BBM seksyen 4 n memang tak tahan dgn bau busuk ni..sy br 7 bln duduk cni..mcm mn yg dah duduk sini 5, 6 thn ye..apa kata en sulaiman telefon TV3 (aduan rakyat)..confirm masalah boleh settle..tak pun call NT7 (titik sentuhan..terus bertindak..) itu je crnye kalau kita nak masalah ni selesai dgn cepat..nak tggu pihak yg bertanggungjwb..mmg berkurun lah nak tggu..En sulaiman cubalah..

Isu bau nie sebenarnya dah lama melanda Bukit Mahkota.. bukan tidak ada tindakan.. aduan semua telah dilakukan.. tindakan pun sudah diambil.. 5 tahun duduk di BM nak cerita memang panjang.. tapi percayalah bau2 yg dtg ni bukan hanya dtg dari sampah semata2.. ade pernah kita hadapi bau yg datang dari kilang2 di nilai.. baru2 ni MPKJ dah tutup tapak pelupusan sampah di sg Kembong.. than skrg dlm proses utk baik pulih.. kemungkinan bau yg kuat ini dtg dari sebelah kaw perindustrian Nilai.. perlu buat siasatan selepas ini...

daddyvw

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 6482
  • Waaa....ccCHA!!!
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #50 on: August 28, 2010, 11:40:56 AM »
selain dari tempat sampah sg kembong dan kawasan perindustrian nilai... cecair lecek yang dikeluarkan dari lori sampah yang datang kutip sampah dari rumah ke rumah juga menyumbang kepada peningkatan kepekatan bau busuk di bukit mahkota... :P :P :P

Solid

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 174
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #51 on: August 28, 2010, 04:19:34 PM »
Laporan Saya
----------------
Semalam sekitar pukul 7:30pagi saya yg menunggang motosikal, dlm perjalanan dari Pasar Borong Nilai 3 utk pulang ke rumah di Bukit Mahkota, apabila terbau aroma terbusuk yg amat meloyakan di persimpangan Jln Mutiara dan Jln Pesiaran Mahkota 2.

Saya ekori bau tersebut dgn berpandukan deria hidung saya sehingga di persimpangan Jln BM 5/19 - Jln BM 5/12. Saya dapati bau tersebut berkurangan.   ???  Di persimpangan Jln BM 5/12 - Jln BM 5/15, bau tersebut hilang sama sekali!!   ??? ??? ???  Cerapan saya di sepanjang Jln BM 5/12 ialah bau itu tidak dapat di kesan walaupun ada angin yg dtg dari tapak pelupusan sampah Sungai Kembong.  ??? ???

Saya kemudian berpatah balik ke Jln Pesiaran Mahkota 2 dan mendapati bau tengik itu boleh dikesan sehingga di roundabout Jln Mahkota 7.

Adakah ini bermakna bau tersebut berasal dari kawasan perkilangan Arab-Malaysia Nilai?

Sekian laporan saya utk tindakan pihak yg berkenaan...   ;D
Falsafah Albert Enstein...
Sains tanpa ugama adalah pincang...
Ugama tanpa sains adalah buta....

zul

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 504
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #52 on: August 30, 2010, 08:57:28 AM »
Laporan Saya
----------------
Semalam sekitar pukul 7:30pagi saya yg menunggang motosikal, dlm perjalanan dari Pasar Borong Nilai 3 utk pulang ke rumah di Bukit Mahkota, apabila terbau aroma terbusuk yg amat meloyakan di persimpangan Jln Mutiara dan Jln Pesiaran Mahkota 2.

Saya ekori bau tersebut dgn berpandukan deria hidung saya sehingga di persimpangan Jln BM 5/19 - Jln BM 5/12. Saya dapati bau tersebut berkurangan.   ???  Di persimpangan Jln BM 5/12 - Jln BM 5/15, bau tersebut hilang sama sekali!!   ??? ??? ???  Cerapan saya di sepanjang Jln BM 5/12 ialah bau itu tidak dapat di kesan walaupun ada angin yg dtg dari tapak pelupusan sampah Sungai Kembong.  ??? ???

Saya kemudian berpatah balik ke Jln Pesiaran Mahkota 2 dan mendapati bau tengik itu boleh dikesan sehingga di roundabout Jln Mahkota 7.

Adakah ini bermakna bau tersebut berasal dari kawasan perkilangan Arab-Malaysia Nilai?

Sekian laporan saya utk tindakan pihak yg berkenaan...   ;D

mungkin bau tersebut datang dari kaw perkilangan Arab-malaysia nilai..perkara ini juga telah dilaporkan ke pihak JAS
dikongsikan e-mail berikut:

BAU TOKSID KEMBALI LAGI!!!!!!!!
            
   
Inbox
      X   
            
 
Reply
 
|
Col (Ret) Alwi Abd Wahab   
Salaam Puan Nadia, Bau toksid yang puan katakan telah disita tempatnya berbau...
   
Aug 23 (7 days ago)
Col (Ret) Alwi Abd WahabLoading...   
Aug 23 (7 days ago)
Col (Ret) Alwi Abd Wahab
 to JAS, JAS, me, Maj, Mamat
   
show details Aug 23 (7 days ago)
   
Salaam Puan Nadia,

Bau toksid yang puan katakan telah disita tempatnya berbau kembali dan keadaan tempat tersebut nampak macam banyak pencemaran terutama diwaktu pagi.  Baunya pun hanya datang pada waktu malam dan pagi.

Saya sebagai AJK Persatuan Penduduk di BBM5 memohon agar perkara ini diambil tindakan segera.  Kesannya sangat kuat yang menyebabkan kepala pening dan mual terutama di bulan puasa ni.

Kami pun hairan kenapa manusia tersebut tersangat berani dan degil tidak mematuhi arahan dari pihak berkuasa. Mungkin mereka nak rasa tindakan dari penduduk pula kot?

Kami berharap perkara ini tidak akan berulang lagi.

SALAAM

MOHAMAD ALWI ABD WAHAB
Col RMAF (Retired)
I

wanna be R3 owner

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 126
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #53 on: August 30, 2010, 02:06:19 PM »
Saya kat seksyen 6 pun menderita jugak, bau mcm taik ayam, satu hari tu paling kuat sampai kat kedai mamak haji tapah kat BSP pun berbau.

Suffian

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 826
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #54 on: January 09, 2011, 09:17:52 AM »
7 & 8 Januari 2011 bau busuk sangat kuat di Seksyen 4 BBM. Nak solat pun tak selesa. Pukul 5.45 pm, 8/1/2011 saya nampak lori penuh berisi sampah masuk ke Simpang menuju ke tapak pelupusan sampah Sg Keembong yang sudah ditutup.  >:(

Jundullah_232

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 904
  • Gender: Male
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #55 on: January 12, 2011, 11:34:09 AM »
Boleh laporkan perkara ni pada MPKJ..  :-[ nanti saya cuba tanyakan hal ini pada ahli majlis
sepatutnye tidak ade lori lagi masuk sebab tanah tu sudah diserahkan pada worlwide utk proses baik pulih...

MsSpectra

  • Sekarang dah
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2735
  • Gender: Female
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #56 on: January 12, 2011, 12:00:44 PM »
hairan laa..bau busuk nih dari mane punca sebenarnyer yer..setiap mlm di sek 4 bau busuk mcm bau smpah sentiasa semerbak aromanyer... :P :P Last week ari selasa, sy dari nilai 3 nak ke bsp, ikut jln blakang sek 6...terus ke sek 7....bau tersebut mengekori. Sy rase punca  nyer bkn dr tapak smpah sg kembong ... tp somewhere di nilai 3 or kilang bersebelahn... ::) ::)

Wazzatldmuchampions

  • yangbenarlagiikhlas
  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4175
  • Gender: Male
  • wearethechampion.........19th title
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #57 on: January 12, 2011, 12:03:44 PM »
Boleh laporkan perkara ni pada MPKJ..  :-[ nanti saya cuba tanyakan hal ini pada ahli majlis
sepatutnye tidak ade lori lagi masuk sebab tanah tu sudah diserahkan pada worlwide utk proses baik pulih...

adalah proses yg tak telus tu
MANCHESTER UNITED FC & ULTRAS MALAYA - Tanah Tumpah Darahku

mImOsaPudiCa

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2490
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #58 on: January 12, 2011, 12:58:37 PM »
kt TIP pn biasa bau busuk.... malam bwk ke pagi.... semerbak klu bka pintu mlm2 or awl pg  >:(

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Pemantauan Bau BUSUK di Bukit Mahkota. Sila UPDATE !
« Reply #59 on: January 12, 2011, 03:02:13 PM »
kt TIP pn biasa bau busuk.... malam bwk ke pagi.... semerbak klu bka pintu mlm2 or awl pg  >:(
Buah mulut tangan dari kandang kambing kat tepi sungai tu ke?