Author Topic: Kelab Remaja - Cadangan Penubuhan  (Read 3555 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DrCoOL

  • Non-Drugs Doctor
  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 88
  • Gender: Male
  • DrCoOL
    • Malaysia Online Marketing
Kelab Remaja - Cadangan Penubuhan
« on: 18 Oct, 12:07:54 PM »
Salam,

Memandangkan remaja-remaja selalu terbabas didalam memilih aktiviti mereka hingga menjerumuskan mereka ke arah anti-sosial, seperti tidak mahu ke surau, tidak mahu bergaul dengan uncle-uncle (kadang-kadang kita sendiri pun membina tembok pemisah kita dengan mereka), merempit (merempit guna motor ayah yang baik hati tinggalkan kunci motor dirumah untuk anak-anak merempit pun ada) dan tentulah aktiviti penagihan dadah bahkan sek bebas pun kita pernah terbaca di surat khabar. Saya sendiri pun mempunyai anak-anak remaja dari umur 13-15, baru-baru ini anak saya juga hampir terbabas (ponteng sekolah), mujurlah saya cepat tersedar kerana informasi dari pihak guru , dan saya memberi pemantaun yang ketat sekarang dengan menghantar dan mengambil anak-anak ke sekolah.

Oleh itu kita yang di amanahkan anak-anak wajib membanteras aktiviti-aktiviti ini dengan memantau pergerakkan mereka dengan mengujudkan KELAB khas untuk mereka saya  mencadangkan kita sebagai ibu dan bapa untuk menubuhkan KELAB REMAJA, KELAB PUTRAPUTRI dan terpulanglah kepada kita untuk letak apa saja nama untuk menarik penyertaan para remaja.

Peringkat umur mereka ini pada pandangan saya amat sukar kita fahami , apa yg boleh kita buat ialah menjadi sebahagian dari kehidupan mereka.

Terima kasih.

WIN

  • Penghulu Bendahari
  • *******
  • Posts: 1056
  • Gender: Female
Re: Kelab Remaja - Cadangan Penubuhan
« Reply #1 on: 19 Oct, 02:39:19 AM »
Salam,

Memandangkan remaja-remaja selalu terbabas didalam memilih aktiviti mereka hingga menjerumuskan mereka ke arah anti-sosial, seperti tidak mahu ke surau, tidak mahu bergaul dengan uncle-uncle (kadang-kadang kita sendiri pun membina tembok pemisah kita dengan mereka), merempit (merempit guna motor ayah yang baik hati tinggalkan kunci motor dirumah untuk anak-anak merempit pun ada) dan tentulah aktiviti penagihan dadah bahkan sek bebas pun kita pernah terbaca di surat khabar. Saya sendiri pun mempunyai anak-anak remaja dari umur 13-15, baru-baru ini anak saya juga hampir terbabas (ponteng sekolah), mujurlah saya cepat tersedar kerana informasi dari pihak guru , dan saya memberi pemantaun yang ketat sekarang dengan menghantar dan mengambil anak-anak ke sekolah.

Oleh itu kita yang di amanahkan anak-anak wajib membanteras aktiviti-aktiviti ini dengan memantau pergerakkan mereka dengan mengujudkan KELAB khas untuk mereka saya  mencadangkan kita sebagai ibu dan bapa untuk menubuhkan KELAB REMAJA, KELAB PUTRAPUTRI dan terpulanglah kepada kita untuk letak apa saja nama untuk menarik penyertaan para remaja.

Peringkat umur mereka ini pada pandangan saya amat sukar kita fahami , apa yg boleh kita buat ialah menjadi sebahagian dari kehidupan mereka.

Terima kasih.


Izinkan saya ceritakan secebis pengalaman sepanjang bergelar 'teacher'..
Berdasarkan pemerhatian saya yg pernah mengajar dan 'berkawan' dgn remaja berumur antara 13 -15 tahun ni,
1.. mereka dlm proses cari identiti sendiri. Nak jd gila2 ke, nak jd ulat buku ke, nak jd macam rock sikit ke,..Adakalanya berperang dgn perasaan sendiri kot. Saya pernah mengenali beberapa org pelajar perempuan yg keluarganya bersopan-santun, berbaju kurung dan bertudung labuh, tetapi apabila terserempak di shopping complex mereka begitu 'rugged' bersama2 kawan2 yg waktu disek. sama2 berbaju kurung dan bertudung. Saya terfikir ketika itu, bagaimana mereka ni boleh 'melepasi' pagar rumah dgn berpakaian sedemikian? Bila menyedari kewujudan saya disitu mereka hanya tesenyum tersipu2..'eh, cikgu...'. Saya buat dek je dan sembang sikit2 sblm blah. Ketika ini mereka mungkin dah berumur 21 thn.
2.. mereka suka bercerita yg. dr satu topik ke satu topik.  Layan je la.  Pernah dl di sebuah sek. beberapa org pelajar suka sgt mengerumuni saya ketika dlm kelas. Adalah dlm 5 -6 org. Mereka suka bertanya bebenda yg x berkait langsung dgn peljran yg diajar. Contohnya, " pen ni cg beli kat mana?".. "tudung ni cg beli kat mana? Kakak saya pun ada satu..","kenapa cg suka pakai baju kaler biru je? Saya perasan cg selalu pakai warna biru..saya selalu tengok cg.","lipstik cg tu sebenarnya pink ke purple?..nampak kadang2 cam purple.." Awalnya memang saya marah kerana x buat kerja tp bila dah selidik latarbelakang drpd guru kelas, saya layan je sambil2 selitkan nasihat n motivasi. Memang ada perubahan walaupun x ketara sgt.
3..mereka amat mudah terpengaruh dgn rakan sebaya. Terutama dgn kawan2 yg 'lebih' drpd diri mereka sendiri. Cubalah 'berkawan' dgn mereka ni.  Macam2 cerita blh tahu. Syaratnya join the club..
4.. mereka tak suka dibangkang membabi buta.  Sebab tu le mereka lebih suka merayau di luar drpd dok kat rumah, 'kawan' kat rumah suka bangkang cakap mereka dan blh marah sesuka hati sedangkan kawan diluar x pernah membangkang dan x pernah marah2. Kawan kat luar adalah 'pendengar yg baik'.
5.. mereka suka mendengar dan bertukar2 pelbagai cerita. Drpd. kisah pendek hingga kisah panjang, drpd cite 'blue' hingga kisah benar.
Biarlah ibu je yg 'berkawan rapat dgn anak' .  Ayah sepatutnya jd garang, d geruni dan d hormati. Biarlah ayah jd PM, Menteri Kewangan dan Menteri Pertahanan. Ibu jd lah Menteri Kesihatan, Menteri Kebajikan Masyarakat, Menteri Pelancongan (bincang dgn anak2 nak p mana, then buat proposal kat ayah). Adjust la mana yg patut.
Izinkan saya bg pandangan ttg mewujudkan KELAB untuk anak2 remaja.
1.. ia benar2 berkesan untuk mengelakkan mereka drpd terlibat dgn gejala sosial sekiranya kita mendapatkan penasihat2 kelab drpd pihak polis, jabatan agama, jurulatih seni pertahan diri, dll yg difikirkan sesuai bg 'tunjuk jalan' pd remaja2 kita. Memadailah panggil sorang wakil drpd setiap pihak2 yd d nyatakan td. Yg penting, pihak2 ni tau bhw Kelab Remaja Putra-Mahkota adalah dibwh naungan mereka.
2.. remaja umur 13 - 17thn sepatutnya bergelumang dgn buku meskipun pd weekend. Kalau boleh jgn buat aktiviti yg memenatkan sehingga mereka x dpt menumpukan/melupakan pelajaran yg sepatutnya menjadi 'hidangan' harian.
Itulah saje idea/pandangan saya.. Wassalam. :)
 

rodzi

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 43
Re: Kelab Remaja - Cadangan Penubuhan
« Reply #2 on: 22 Jan, 07:45:28 PM »
kami kat sekolah islam abim telah menubuhkan briged bakti yang di programkan menurut lunas islam..  kita hendak membuka peluang ini kepada semua rfemaja dengan menubuhkan di kawasan ny