Author Topic: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.  (Read 5169 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« on: December 01, 2010, 05:25:03 PM »
Penduduk yang dihormati,

Pada masa sekarang, mungkin ramai telah mengetahui bahawa METER PUKAL pangsapuri kita telah dikunci (Baca DIPOTONG). Ini kerana, mengikut pihak Syabas, pihak pengurusan (JMB) tidak membayar bil meter air pukal tersebut. Jumlahnya sekarang telah mencecah RM84 ribu. Bukan sedikit. Ini setelah ianya berlarutan selama setahun dimana hampir setiap bulan kita menerima bil sekitar RM5 ribu lebih sebulan. Saya tegaskan disini, BIL METER PUKAL berjumlah RM5 ribu lebih sebulan. Itu tidak termasuk jumlah bayaran individu setiap unit. JMB tak buat apa-apa ke?

Jawapannya mudah. YA, JMB dalam mesyuarat jawatankuasa telah memutuskan untuk mempersoalkan jumlah bil yang tidak masuk akal ini. Sebelum MIGRASI METER INDIVIDU, bil meter pukal sekitar RM6 ribu, dah tukar meter individu kena pula bayar RM5 ribu lebih sebulan. Duit tu perlu diambil daripada mana? Penduduk? Penduduk dah bayar meter individu. JMB... JMB kena dapatkan daripada penduduk juga. Maka, penduduk akan dikenakan bayaran 2 kali ganda. Ini satu perkara yang tidak adil.

Bila diajukan kepada pihak Syabas, masalah meter ke? Mereka kata tidak. Masalah saluran bocor ke, pun tidak. Boleh tengok bil meter pukal dan meter individu Syabas. Sampai sekarang tidak diperolehi. Dan yang terkini, mereka kata tangki bocor. Kalau bocor mesti ada air bertakung atau air mengalir ke bawah. Jadinya tiada konklusi yang kukuh daripada pihak Syabas.

Akhirnya, selepas notis 14 hari dan minta JMB menyelesaikan kesemua bil meter pukal, air meter pukal telah dikunci. Pihak JMB masih tetap dengan pendiriannya, kita hanya akan bayar jika caj yang dikenakan betul dan perlu dibuktikan.

Sekarang, wakil JMB ada bersama dengan ADUN Bangi, YB Dr. Shafie Abu Bakar; Ahli Majlis Zon 24, Hj. Mazwan dan wakil media. Diharap dengan membawa kes ini ketengah, dapatlah isu ini diselesaikan dan yang paling penting pihak Syabas perlu memberi penjelasan terperinci berkenaan bil yang tinggi ini.

mossgenio

  • Salah seorang
  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 4035
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #1 on: December 01, 2010, 08:18:00 PM »
Mungkin double billing. Kena check semula piping system tu.

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #2 on: December 01, 2010, 09:15:29 PM »
Dah tanya Syabas, mereka kata tak... tapi bila mintak detail, tak nak bagi.

Last sekali dia kata tangki bocor... tapi takkan banyak sangat bilnya!!!

Mungkin double billing. Kena check semula piping system tu.

terra2400

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 320
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #3 on: December 02, 2010, 09:26:26 AM »
Pengerusi Syabas, menerima bayaran RM5.1 juta bagi tahun 2007 kerana untung luar biasa syarikat tersebut,
tahun 2010, berapa? ............ ::) ::) ::)

CaptRahman

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 3560
  • Gender: Male
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #4 on: December 02, 2010, 09:37:17 AM »
Dah tanya Syabas, mereka kata tak... tapi bila mintak detail, tak nak bagi.

Last sekali dia kata tangki bocor... tapi takkan banyak sangat bilnya!!!

Mungkin double billing. Kena check semula piping system tu.
Tangki bocor..air tu ke mana...Apa kesudahan cerita semalam...
Kena pertahan kan habis habisan tu..

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #4 on: December 02, 2010, 09:37:17 AM »



namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Syabas Membebankan Penduduk
« Reply #5 on: December 02, 2010, 09:53:37 AM »
Thursday, December 2, 2010
Syabas Membebankan Penduduk: Mereka Membayar Air Secara Bermeter, Tetapi Dikenakan Juga Bayaran Pukal
Sumber: http://drshafie.blogspot.com/2010/12/syabas-membebankan-penduduk-mereka.html

Bandar Seri Putera, 24 Zulhijah = 01 Disember (Rabu):

Adun Bangi hari ini menerima aduan dari penghuni Pangsapuri Seri Mawar, Seri Putera bahawa bekalan air ke kediaman mereka telah dikunci oleh Syabas. Jam 5.00 petang Adun berada di rumah pangsa berkenaan dan diberi maklum oleh Pengerusi JMB Mawar En. Abd. Rahim Mat Top dan beberapa kakitangan bahawa pertukaran bayaran air melalui meter pensendirian sejak 10 Julai 2009 sepatutnya meringankan bayaran bulanan, bahkan sepatutnya tidak perlu dibayar sekiranya penggunaan tidak melebihi 20 cubic meter. Tetapi apa yang dialami, bahawa penghuni yang membayar meter air individu dikehendaki juga membayar meter pukal yang jumlahnya hampir sama dengan jumlah sebelum penggunaan meter persendirian. Ini bermakna penghuni dikehendaki bayar 2 kali ganda lebih mahal dari jumlah sebelum adanya meter persendirian. Contoh bil air pukal sebelum adanya meter individu yang dibayar pada 10.6.2009 sebanyak RM6,730.26 bagi satu blok (Blok B), manakala bil bayaran pukal diminta dari penghuni selepas menggunakan meter individu bagi bulan Oktober 2010 sebanyak RM6,282.44. Begitulah contoh bagi bulan-bulan lain selepas meter individu digunakan. Ini bererti penghuni dikehendaki bayar double bagi setiap bulan.

Oleh kerana penghuni pangsapuri telah membayar bil air berdasarkan bayaran meter individu, mereka berpendapat mereka tidak perlu membayar bayaran pukal ` alasan mereka memang wajar dan mereka tidak membayar tuntutan bayaran pukal. Kini jumlah tuntutan bayaran secara pukal hingga bulan November yang menurut Syabas perlu dibayar sebanyak RM84,105.47. Setelah notis 7 hari diberi, maka pada 29 November 2010 disekat saluran paip air. Kedatangan Adun bersama pembantu saudara Shahrum dan Pembantu Saudara Mazwan Johar Ahli MPKj saudara Rusli juga menyaksikan penghuni-penghuni, khususnya blok B Seri Mawar telah ketiadaan air. Adun berpendapat adalah tidak wajar pihak Syabas memotong bekalan air, khususnya Blok B, kerana penghuni-penghuni membayar bil individu, tetapi dalam masa yang sama kena membayar bil secara pukal. Adun sendiri melawat ke tingkat 2 Pangsapuri B dan didapati tiada bekalan air ke rumah berkenaan.

Adun berpendapat cara yang dilakulkan oleh Syabas adalah tidak kena dan menganiayai penduduk. Pihak Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Y.B.Iskandar Bin A.Samad perlu mengambil perhatian dan bertindak mengatasi masalah dua bayaran, sepatutnya bayaran hanya secara individu satu bayaran bulanan sahaja. Adun Bangi menghubungi Syabas pada petang ini juga menerusi hotline dan berharap dapat dibuka kunci air pada petang atau malam ini, tetapi pihak kerani yang menjawab di sana perkara berkenaan terpaksa dirujuk kepada bos, tetapi menurut bos itu rujukan dan tindakan tidak dapat dilakukan, kecuali waktu pejabat. Walau macam mana Adun memohon juga atas dasar kemanusiaan air dapat disambung kembali. Kita akan mengikuti perkembangan dan akan bertindak menurut kesesuaian.

Sekian.

zul

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 504
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #6 on: December 02, 2010, 10:06:45 AM »
assalamualaikum,

semalam saya sempat bersama rombongan YB ADNS Bangi ,Dr Shafie Abu bakar ke Pangsapuri seri Mawar bersama-sama Pembantu Tadbir baru ahli majlis MPKj zon 24,Tuan Hj Mazwan Johar iaitu sdr Rosli Ramli untuk bertemu & berbincang dengan pengerusi JMB, En Abdul Rahim Mat Top berkaitan isu pemotongan air ini.Insya-allah YB ADNS Bangi  akan berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengatasi isu ini.
Pada pandangan saya, mengapa pihak syabas perlu jadikan pengguna meter individu sebagai "jaminan" disebabkan oleh masalah teknikal yang berlanjutan berkaitan migrasi meter pukal ke meter individu?.Sebagai pengguna, kita berhak utk mempersoalkan kewajaran pihak Syabas mengunci paip utama tanpa notis kepada semua pengguna meter individu.Ini amat menyusahkan pengguna terutamanya yang mempunyai anak yang masih kecil.
Dikongsikan garis panduan yang dikeluarkan oleh jabatan kawalselia air selangor utk rujukan bersama.

apa-apa pun, sama-samalah kita berusaha mencari jalan penyelesaian  terbaik utk kesejahteraan bersama.

teringat tagname syabas: "Air nadi kehidupan"...



Artikel berkaitan:

Syabas: Permohonan Tukar Meter Pukal Kepada Meter Individu Masih Kurang
TV SELANGOR

Sehingga 15 Mei lalu, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) telah menerima 1,010 permohonan migrasi akaun meter pukal kepada akaun meter individu dari pihak pengurusan perumahan kondominium dan pangsapuri yang terdapat di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som berkata jumlah itu bagaimanapun masih kurang jika dibandingkan dengan 2,351 meter pukal yang terdapat di ketiga-tiga kawasan berkenaan.

Dalam satu kenyataan hari ini beliau berkata kurangnya permohonan migrasi itu adalah disebabkan masalah antara penduduk dan pihak pengurusanbangunan bertingkat itu sendiri, seperti masalah tunggakan bil air dan penyelengaraan yang tidak diselesaikan. ??? ???

Beliau berkata masalah lain yang sering dihadapi ialah pengguna telah membuat modifikasi atau perubahan kepada tapak meter sedia ada.

Justeru, beliau menasihati pengguna supaya tidak melakukan sebarang modifikasi dan perubahan pada tapak meter air sedia ada bagi memudahkan kelulusan migrasi diberikan kepada perumahan tersebut.
« Last Edit: December 02, 2010, 10:10:41 AM by zul »

cikenet

  • Pemastautin
  • **
  • Posts: 59
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #7 on: December 02, 2010, 05:18:56 PM »
skrg ni apa citer kisah air tadak ni ??? ???

zul

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 504
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #8 on: December 02, 2010, 05:27:49 PM »
eloknya tabung budi Syabas ini digunakan bagi menyelesaikan masalah teknikal yang wujud disebabkan migrasi meter pukal ke meter individu bukannya dengan cara "clamp" meter pukal yang mengakibatkan pengguna dihalang daripada menerima bekalan air.. :)

Syabas tiada mandat kumpul dana
Hazayani Zakaria   

KUALA LUMPUR, 2 Dis: Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) digesa menghentikan segera kegiatan mereka memungut wang daripada pengguna sebanyak RM11.40 sebagai nilai air percuma yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Selangor kepada rakyatnya untuk Tabung Budi Syabas.

Dr. Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) dan Charles Santiago (DAP-Klang) dalam satu kenyataan bersama berkata, kegiatan itu adalah bertentangan dengan mandat dan terma perjanjian tiga pihak iaitu Kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dan Syabas sendiri seperti juga terkeluar dari bidang kuasa Enakmen Bekalan Air Selangor 1997.

Menurut mereka, mengikut Enakmen Bekalan Air Selangor 1997 atau Selangor Water Supply Enactment 1997, Syabas hanya diberi lesen untuk menjalankan kegiatan dalam hal mengurus dan membekal air di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

"Adalah difahamkan bahawa Syabas tidak dimandatkan dan juga tidak diberi kuasa untuk membuat apa-apa pungutan wang dari pengguna-pengguna dan tidak sama sekali diberi mandat untuk mengumpul dana dan memulakan sebuah tabung dari serahan wang hasil dari air percuma yang diberikan oleh Kerajaan Selangor kepada pengguna di Selangor," kata kenyataan itu.

Kegiatan yang didakwa dalam rangka Tanggung Sosial Korporat atau CSRnya itu tidak dapat ditentukan ketelusannya sebaliknya Syabas terlibat dalam membuat dua kali kutipan kepada pengguna tidak dapat ditentukan siapa yang akan menerima dana itu.

"Syabas tidak dihalang untuk menunaikan CSRnya kepada masyarakat kurang berkemampuan dengan keuntungan yang dilaba sekian lama ini.

"Tetapi cara yang dilakukan ini jelas menimbulkan pelbagai pertikaian bahkan bercanggah dengan peruntukan undang-undang khususnya Enakmen Bekalan Air Selangor 1997," kata kenyataan itu.
Next >
 

zul

  • Penghulu
  • ****
  • Posts: 504
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #9 on: December 02, 2010, 05:43:31 PM »
alhamdullilah, ahli majlis mpkj zon 24, tuan haji mazwan bersama dengan pengerusi JMB, En rahim dan pengerusi persatuan penduduk Pangsapuri Mawar dah pun berjumpa dengan pihak SYABAS bagi mencari jalan penyelesaian terbaik menangani isu air ini...dengar khabarnya dah pun disambung balik.:) :)
mungkin warga penduduk seri mawar boleh sahkan..

namatakpenting

  • Global Moderator
  • Putra Mahkota
  • ***********
  • Posts: 6114
  • Gender: Male
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #10 on: December 03, 2010, 09:58:07 AM »
Alhamdulillah, bekalan air telah disambung pada jam lebih kurang 17:30pm 02.12.2010.

locume

  • Penghuni
  • **
  • Posts: 28
  • selagi hayat dikandung badan
Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #11 on: January 14, 2011, 09:44:22 AM »
Alhamdulillah, bekalan air telah disambung pada jam lebih kurang 17:30pm 02.12.2010.

Crisis air ni memang masaklah...bekalan air dah disambung dan penduduk pun bersyukur dan happy cz rutin harian boleh berjalan tanpa gangguan.

Tapi, apa latest update tentang isu ini? Harus menjadi agenda utama dibincangkan dalam mesyuarat akan datang kerana selagi tiada keputusan, burden akan ditanggung oleh penduduk.

Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota & Taman Impian Putra

Re: Bil Meter Pukal Tidak Logik, Air meter pukal kena potong.
« Reply #11 on: January 14, 2011, 09:44:22 AM »