Author Topic: Fatwa pengharaman Yoga - Implikasinya  (Read 847 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AaM

  • Penduduk Tetap
  • ***
  • Posts: 205
  • Helang Berlegar
Fatwa pengharaman Yoga - Implikasinya
« on: November 30, 2008, 11:57:52 PM »
Assalamualaikum.

Mungkin di kalangan forumers ada yg pengamal atau mengikuti perkembangan senaman ini yang didakwa boleh menghilangkan tekanan fikiran dan perasaan di samping menyihat dan mencantikkan tubuh badan.

Setelah meneliti hujjah2 dr penyelidikan JAKIM, saya yakin penelitian semasak2nya telah dibuat oleh pakar2 dlm majlis fatwa. Secara peribadi, saya pun ada buat pembacaan atas senaman2 yg ada di dunia selepas menceburkan diri dlm senaman tradisi Melayu. Mmg spt yg dijangka, akan adalah feedback2 yg menyanggah keputusan fatwa ini yg dtgnya dari org Islam sendiri. Ini adalah kerana senaman ini sudah bertapak agak lama d negara kita & buleh buat bisnes lagi! Selama ni sonyap je ... tiba2, haram. Bila ini terjadi, mestilah berkocak kejap air di kolah. Lagipun, nanti bisnes kurangla masyuk.

Antara hujjah yg dinyatakan ialah ia sekadar senaman fizikal je, tiada aspek keagamaan, spiritual, dsb. Soalnya, yg hak bentuk2 gerakan fizikal tu sendiri pun dah ada maknanya spt gerakan sujud kpd Tuhan, dan ada asal-usulnya. Saya tak pastilah kalu syllabusnya buleh difilterkan utk mengambil yg ok & dan dibuang segala yg tak ok. Mungkin inilah transformasi yg perlu dibuat kalau nak jadikannya halal, tp buleh ke? ... bila ini terjadi, dah tak bulehla dinamakan Yoga dah. Utk details, sila2lah rujuk pd hujjah2 kpd pengharamannya. Saya dah baca dan mmg dah lama setuju.

Utk selamat dan suci (mcmlah gak nak beli makanan halal), lebih baik amalkanlah yg tak bercanggah & ragu2 dgn Islam. Kalu nak ikut, gerakan dlm solat lagi hebat, tapi tak bulehla plak nak kata solat tu senaman sbb ia lebih hebat dari tu. Personally, saya lebih senang dgn hak yg ada pd kita sendiri. Mmg dgn mengamal Yoga kita tak masuk agama dia, tp secara halusnya & mungkin tanpa sedar, kita mengiyakan kehebatannya, itupun sudah memadai.

Dgn itu, pengeluaran fatwa tu mmg kenalah pd tempat dan masanya, cuma penerangan diperlukan utk mengelakkan sebarang kekeliruan. Sekian.