Author Topic: PEMBAKARAN TERBUKA  (Read 15285 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: PEMBAKARAN TERBUKA
« Reply #45 on: 04 Nov, 03:49:35 PM »
Alhamdulillah. Nampaknya saudara-saudara semua agak tersentak dgn tulisan saya semalam. Saya sekadar mengusik je. Bila ada pro & kon... barulah best. Ada percambahan fikiran. Baguslah. Lepas ni, harapan saya saudara-saudara semua akan lebih aktif, sensitif dan pro-aktif terutamanya dalam menjaga kebersihan, kesihatan dan keselamatan. Luangkanlah masa pd hujung2 minggu dgn beriadah mengutip sampah2 di taman permainan dan dilongkang atau menebas semak-semak. Ajaklah sekali ahli2 forum ni. Kalau kita x buat. Siapa nak buat? Cuba lihat dari sudut positif atau 360 darjah. Kenapa .... tak boleh ke isu-isu masyarakat di bawa ke surau? kenapa nak sampai bergaduh dan meroyan lak. Puncuk pangkal kan hati kita. Kalau hati bersih dan berfikiran terbuka, sudah pasti perkara negatif x berlaku. Betul x? Manusia kadangkala egonya tinggi. Sukar utk menerima pandangan yg berlainan dgn fikiran @ sesuatu yg bercanggah dgn naluri kita.  ::)   :D    ;D.


wah..bule lak ckp elok2 ...den ingat kan bukan org melayu td...ha, kan elok sikit beadab bilo bercakap ...dlm nk mintak pendapek & pandangan ahli forum kono la beradab ...apo2 pon kito kongsi samo2, jangan tibo2 masok nak menyombor yo...selamat ari ghayo & maap zahir batin.. :) :) :)

my

  • Putra Mahkota
  • ************
  • Posts: 2882
Re: PEMBAKARAN TERBUKA
« Reply #46 on: 04 Nov, 03:53:18 PM »
sedikit info mengenai larangan pembakaran terbuka untuk renungan kita bersama:

http://www.doe.gov.my/portal/wp-content/uploads/larangan_pembakaran_terbuka.pdf

rajin nampak... nak jemputan minum gak ker?  ::) ::) ::) MuaHaHaHa... :D :D :D

taklaa. tp x pueh hati masa main boling mlm tu. asik longkang jo huhuhu

he he..lain kali kono dapek nasihat dr couch baru nak jadi kito.... ;D ;D ;D

Norfeal1980

  • ShahBandar
  • ******
  • Posts: 918
Re: PEMBAKARAN TERBUKA
« Reply #47 on: 06 Nov, 12:55:06 AM »
Minta Maaf mencelah. Saya tak nampak wujud toleransi dan kejiranan disini. Yang saya nampak, kita complen pasal pembakaran dan asap serta isu kesihatan. Dalam waktu yang sama, kita lupa pasal isu keselamatan & kebersihan. Nak harap penduduk secara sukarela dan bersendirian untuk membersihkan semak dan sampah sarap di sekitar taman (termasuk di longkang, jln raya, lereng bukit dll) jangan haraplaa (maknanya susah & takkan buat...). Alasan - sibuk. Sekurang-kurangnya 'org yang bakar itu' dpt membersihkan kawasan dan menghalau nyamuk, binatang buas dan sebagainya. Habis tu, dimana nak buang sampah2 tu....? cuba beri cadangan! Ada diantara kita luangkan masa dan inisiatif sendiri untuk membersihkan pokok2 serai yang & rumput yang berserabut di bawah kabel TNB? atau menebas semak & anak2 pokok dilereng bukit? atau mengutip sampah yang terkumpul di longkang dan yang berteraburan di taman permainan? Kalau nak tunggu pihak berwajib atau aktiviti gotong royong baru nak di buat... alamatnya taman kita mcm hutan lah... Hari tu, kita buat gotong royong... adalah beberapa kerat org yg dtg.. yg lain.. tak tahu gi kemana? Asyik nak komplen je... cuba beri idea serta tenaga bagaimana nak 'mengindahkan' taman kita daripada semak samun dan sampah sarap yang bersepak di longkang sekeling taman. Lalang & rumput di sekeliling taman dan di lereng bukit kita pun dan semakin tinggi. Ada yang volunteer nak bersihkan? Satu lagi pasal papan2 iklan haram di tiang2 elektrik .... ada sesiapa yg cuba tanggalkan? Kes denggi di tempat kita juga tak kurang hebatnya.. kalau semua org jaga kebersihan dan keselamatan.. kes2 spt ini sudah pasti x terjadi... Setakat asap yg x seberapa tu... itupun nak jadi isu.... byk lagi isu lain yg boleh kita bincangkan... contoh... isu bgmana nak ajak org dtg berjemaah di surau... surau cantik tetapi jemaahnya sgt menyedihkan. Pasal anak-anak muda yg isap rokok...dll. Saya cadangkan... demi keharmonian masyakarat di TIP, bawalah permasalahan anda ke tempat yg sesuai seperti di surau. Mengomel isu-isu remeh di khlayak bukan satu tindakan bijak dan membawa pelbagai tanggapan dan persepsi yg kurang enak serta menyinggung sensitiviti sesetengah pihak. fikir-fikirkan & selamat beramal. wasallam

apo bondo eh nie...melopeh kan perasaan ko apo...membebel tak tontu pasal...ha, apo laie bg la cadangan ... ;D ;D ;D
kalu dah ghaso forum ni tak berfaedah yg ekau pon join skali apo pasal... :o :o :o :o

Betui ... Betui .... Betui  ;D ;D ;D

Kwn sokong 1,000,000 % pdapat my  ;D ;D ;D